Mnoho mých klientů je nespokojených v současném zaměstnání a vlastně to nemá ani žádný konkrétní důvod. Často se jedná o nasčítané maličkosti, které jednoho dne přerostou v neúnosnou míru a vedou k syndromu vyhoření. Nic vás nebaví, do práce jezdíte otrávení, špatnou náladu si odnášíte i z práce, přesto ale nedokážete najít vnitřní sílu to jakkoliv změnit.
Dlouho jsme pátrali, jak taková situace vznikne, když se vlastně nestalo nic převratného. Zjistili jsme, že ve většině případů stojí za vším komunikace. Ať už komunikace s nadřízeným o vašich potřebách, komunikace s kolegy, kteří nejsou zrovna vaše krevní skupina, komunikace při plnění týmových úkolů apod.
Ano, představte si, že lidé, alespoň zatím, opravdu neumí odezírat vaše myšlenky a občas nemusí odhadnout, jak se cítíte, nebo že je nějaký úkol nad vaše síly. Ani šéf netuší, že jste nespokojení se svým platem, náplní práce, dovolenou a tak dále, když mu to zkrátka neřeknete.
Čtete dobře, s kým máte možnost je vyřešit. Když si tedy budete neustále stěžovat kolegům na šéfa a v horším případě šéfovi na kolegy. Věřte, že mohou nastat jen dvě situace, buď se brzy zblázníte vy, nebo rupnou nervy šéfovi a to by vás mohlo stát místo.
Základem úspěšného zvládání pracovních vztahů a udržení si mentálního zdraví je, jak už jsme si řekli komunikace. Nechápejte to ale prosím jako co na srdci, to na jazyku! V práci musíme být všichni profesionálové, bez ohledu na to, že některé kolegy zrovna dvakrát nemusíme.
V první řadě jednejte s kompetentní osobou. Předem si stanovte, k čemu vlastně chcete dojít, nemá význam si vylívat srdce a odejít bez jakéhokoliv řešení. Počítejte i s tím, že nemusí být po vašem, někdy zkrátka věci změnit nejdou, nebo je nikdo měnit nechce. I když nepochodíte, neuvěřitelně se vám uleví, budete vědět, na čem jste a s čím můžete počítat.
Přesto, že se možná rozhovor nebude odehrávat dle vašeho očekávaného scénáře, snažte se nepodléhat emocím. I kdyby se k vám někdo choval nevhodně, nebo dokonce vulgárně, nikdy se nesnižujte na stejnou úroveň. Můj šéf vždycky říkal: ,,Nikdy se nehádej s hlupákem, stáhne tě na stejnou úroveň a tam tě potopí.“
Asertivita je způsob komunikace a chování, jak prosadit svůj názor, zájem či stanovisko. Jedná se o sebeprosazení, ale partneři jsou si vždy rovnocenní. Znamená to tedy uvědomovat si svou hodnotu, cenu a nezávislost na okolí. Zároveň je asertivita i o respektování druhých lidí a vzájemných hranic.
Asertivní se nenarodíme, tuto schopnost získáváme postupným učením. Někteří si asertivitu pletou s přehnaným sebevědomím, to ale k udržování mezilidským vztahů většinou příliš nevede.
Na závěr pamatujte, že to vždycky bude takové, jaké si to sami uděláme. Pokud tedy víte, že to s někým zkrátka nepůjde, maximálně se mu vyhýbejte. Obklopujte se lidmi, se kterými je vám dobře. Říká se, že jsme průměr našich 5 nejbližších lidí, tak na to myslete, ať se jednou nestačíte divit. 🙂
Přejeme vám úspěšný den