KDO CO DĚLÁ? Copywriter, Webmaster, SEO specialista a Content Manager

Trh práce se velmi dynamicky vyvíjí a s novými technologiemi a postupy se mění nejen pracovní náplň lidí ve firmě. S novou dobou přichází i zcela nové pozice. Když pak po letech při hledání práce opět otevřete jobs.cz, nestačíte se divit, co na vás vyskakuje za prapodivné názvy pozic.

Ano, bavíme se o víceslovných názvech, které jsou často převzaté z angličtiny a čeština pro ně ještě stále hledá ten správný výraz.

Jelikož je naším cílem pomoct vám zorientovat se na trhu práce, vytvořili jsme seriál KDO CO DĚLÁ, ve kterém vám budeme postupně představovat nové pozice z jednotlivých oborů. Dnes jsou na řadě marketingové pozice.

Co vše si pod pojmem marketing můžeme představit?

Sestavit definici marketingu nám dalo při psaní tohoto článku asi nejvíc zabrat. Často se setkáváme s tím, že lidé chápou marketing pouze jako reklamu v televizi nebo sociální sítě. Marketing ale může být jak manažerská strategie, firemní filozofie, tak i konkrétní aktivity společnosti a v neposlední řadě i analytika.

Pod marketingem si můžeme představit vše, co má firmě pomoct růst/prodávat a na druhé straně uspokojovat poptávku a spokojenost zákazníků.

Mezi marketingové aktivity patří například definování parametrů služeb a výrobků, nastavení cen a cenové strategie, výběr míst prodeje a umístění zboží na prodejně. Dále třeba nastavení komunikace se zákazníkem, průzkumy trhu, analytické činnosti spojené s měřením metrik a výsledků kampaní.

Marketing už dnes souvisí i s psychologií. Například psychologie reklamy je disciplína, která zkoumá působení reklamy na člověka. Poznatky této vědní disciplíny využívají firmy k vědomému i nevědomému ovlivňování nákupního chování.

A KDO CO TEDA VLASTNĚ DĚLÁ?

Co dělá Copywriter ?

Copywriter si zatím v češtině nenašel adekvátní výraz. Občas se setkáváme s výrazem digitální vypravěč, ale význam se zde může trošku lišit. Úkolem Copywritera je tvořit poutavé reklamní texty pro marketingové a propagační účely firem. Ve spolupráci s dalšími členy marketingového týmu vytváří reklamní záměry a kreativní koncepce.

Zodpovídá za podobu textového obsahu, jehož cílem je co nejúčinněji zapůsobit na zákazníky. Ručí za stylistickou, obsahovou a emotivní stránku, prezentaci i velikost písma. Jelikož si lidé na reklamní sdělení časem zvyknou a rázem tedy přestává být účinné, musí copywriteři neustále sledovat trendy a provádět průzkumy zákaznického chování.

+ Neobejdete se bez:

  • Copywriterem se může stát každý, kdo umí dobře psát. Talent může podpořit nejrůznějšími kurzy ať už půjde o kurz tvůrčího psaní, psaní reklamních textů, nebo přímo kurzy copywritingu. Ty najdete na seduo.cz nebo na youtube.com.
  • Copywriter většinou pracuje na týmových projektech, nejčastěji ve spolupráci s grafikem nebo marketingovým specialistou. Neobejdete se tedy bez schopnosti udělat kompromis, zároveň ale také musíte umět prosadit své vlastní nápady a obhájit si je. Pokud neradi pracujete v týmu, nejspíš to nebude práce pro vás.
  • Bez perfektní češtiny, chuti na sobě pracovat a neustále se vzdělávat se neobejdete. Kreativita, umění vyprávět poutavé příběhy, fantazie a nekonečná zásobárna nápadů se také budou hodit. Pohotovost a trpělivost by měly být vaše klíčové vlastnosti, jelikož se od vás nápady budou očekávat na počkání a drtivá většina z nich pravděpodobně skončí v koši.

$ Průměrný plat na pozici:

  • Plat se může dost lišit dle zkušeností kandidáta a velikosti firmy. Průměr se pohybuje od 25 000,- po 47 000,- Kč.

Co dělá Webmaster ?

Webmaster je člověk, který navrhuje, tvoří a upravuje webové stránky. Zodpovídá za aktualizaci uvedených informací, funkčnost všech odkazů, responzivitu na jednotlivých zařízeních (tedy jak se stránky zobrazí třeba na mobilu nebo tabletu). Testuje webové stránky s cílem zefektivnit jejich použitelnost.

Aktivně spolupracuje s dalšími členy marketingového týmu jako např. s grafikem, copywriterem nebo s programátory. Pro tuto pozici většinou není vyžadována znalost programování. Aplikací, pomocí kterých dnes můžete vytvořit webové stránky, existuje nespočet a jsou často uživatelsky velmi přívětivé.

+ Neobejdete se bez:

  • Předchozí zkušenosti z kreativní marketingové pozice, reklamní agentury nebo ze správy e-shopu se budou hodit. Ačkoliv webmaster není programátor, digitální schopnosti budete potřebovat.
  • Jako téměř u všech pozic v marketingu, ani zde to bez kreativních schopností nepůjde. Návštěva kurzů grafiky, UX, nebo webové analytiky nebude k zahození.
  • Trpělivost a schopnost umět si poradit jsou zde k nezaplacení. Každý webmaster by vám mohl hodiny povídat o tom, jak mu web stále nefungoval tak, jak by si představoval. Ve svém CV nezapomeňte zmínit schopnost predikovat a odhalovat problémy.

$ Průměrný plat na pozici:

  • Mezi platy najdeme opět značné rozmezí. Spousta webmasterů může pracovat na volné noze pro víc společností a jejich zakázky mohou dosahovat výrazně vyššího obratu. Průměrný plat na pozici webmastera se pohybuje nejčastěji od 35 000,- po 61 000,- Kč.

Co dělá SEO specialista ?

SEO specialista je odborník na optimalizaci webů pro vyhledávače. SEO optimalizace je proces, jehož cílem je zvyšování objemu a kvality návštěvníků na webových stránkách. Nejde zde ale o placenou návštěvnost (tedy např. reklamu) ale o správné technické nastavení webu.

Každý vyhledávač (představte si třeba Google) má roboty, kteří pravidelně skenují obsah všech webových stránek a na základě nasbíraných informací je indexuje. Tento proces je důležitý pro vaše pohodlné vyhledávání. Cílem Google je, abyste rychle našli, co hledáte, a to ideálně hned mezi prvními odkazy.

A tohle přesně je práce SEO specialisty. Jednoduše řečeno: Copywriter píše texty pro návštěvníky jako jste vy a SEO specialista zajistí, aby tyto texty vyhledávače správně identifikovaly.

+ Neobejdete se bez:

  • Vzhledem k odbornosti pozice to zde bez relevantních zkušeností moc nepůjde. Můžete začít na juniorních pozicích v marketingu a datové analytice. Budou se hodit zkušenosti s analýzou klíčových slov např. z nastavování reklamních kampaní. Pomoct vám mohou zkušenosti s tvorbou webů. I jednoduché aplikace pro tvorbu webových stránek umožňují nastavovat SEO na základní úrovni.
  • Zde nejde zase tolik o kreativitu jako spíš o technické zaměření a analytické schopnosti. Algoritmy vyhledávačů se neustále mění, takže nesmíte zaspat dobu. Sebevzdělávání a zájem o obor jsou zde opravdu zásadní.

$ Průměrný plat na pozici:

  • Průměrný plat na pozici se pohybuje od 32 000,- po 51 000,- Kč.

Co dělá Content Manager ?

Content Manager neboli správce webového obsahu je zodpovědný za navržení plánu a strategie komunikace se zákazníky. Na rozdíl od copywritera se nestará pouze o tvorbu konkrétních textů. Jeho úkolem je sestavit celou strategii, kde, jak a s kým komunikovat.

Definuje cílovou skupinu a sestaví persony (tedy kdo je cílem sdělení), určí tón komunikace, vyhledá vhodné kanály (sociální sítě, media, tištěný magazín, maily apod.). Content Manager může být zároveň zodpovědný i za sestavení redakčního plánu. Sleduje zpětnou vazbu, vyhodnocuje úspěšnost jednotlivých kampaní a odpovídá za dosažení stanovených cílů společnosti.

+ Neobejdete se bez:

  • Neobjedete se bez přehledu ve světě online marketingu. Výborná čeština, případně angličtina jak když bičem mrská. Na realizaci obsahové strategie se budou podílet další specialisté, takže schopnost delegovat úkoly, koordinovat projekt, případně zkušenosti s vedením týmu se budou hodit.
  • Výborný pravopis a stylistické vyjadřování je samozřejmostí. Umění odprezentovat své návrhy a prosadit se + schopnost soustředit se na splnění daných cílů a pracovat pod tlakem budou nezbytností. Zkušenosti z médií, PR případně kontakty na novináře budou velké plus.

$ Průměrný plat na pozici:

  • U většiny inzerátů se můžeme setkat s platem od 38 000,- po 60 000,-. Na seniornějších pozicích jsme narazili na plat okolo 110 000,- Kč.

V závěru bychom rádi upozornili na to, že jednotlivé pracovní náplně i platové podmínky se samozřejmě mohou zásadně lišit. Věřte, že se velmi těžko sestavuje nějaká obecná definice. Cílem těchto článků je přinést základní přehled, jaké pozice vůbec existují a co plus mínus obnáší. 🙂

Těšíme se u dalšího dílu a klidně dejte vědět, jaké pozice byste zde chtěli vidět příště.

Produktová manažerka a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.