Trh práce se velmi dynamicky vyvíjí a s novými technologiemi a postupy se mění nejen pracovní náplň lidí ve firmě. S novou dobou přichází i zcela nové pozice. Když pak po letech při hledání práce opět otevřete jobs.cz, nestačíte se divit, co na vás vyskakuje za prapodivné názvy pozic.
Ano, bavíme se o víceslovných názvech, které jsou často převzaté z angličtiny a čeština pro ně ještě stále hledá ten správný výraz.
Jelikož je naším cílem pomoct vám zorientovat se na trhu práce, vytvořili jsme seriál KDO CO DĚLÁ, ve kterém vám budeme postupně představovat nové pozice z jednotlivých oborů. Dnes jsou na řadě marketingové pozice.
Sestavit definici marketingu nám dalo při psaní tohoto článku asi nejvíc zabrat. Často se setkáváme s tím, že lidé chápou marketing pouze jako reklamu v televizi nebo sociální sítě. Marketing ale může být jak manažerská strategie, firemní filozofie, tak i konkrétní aktivity společnosti a v neposlední řadě i analytika.
Pod marketingem si můžeme představit vše, co má firmě pomoct růst/prodávat a na druhé straně uspokojovat poptávku a spokojenost zákazníků.
Mezi marketingové aktivity patří například definování parametrů služeb a výrobků, nastavení cen a cenové strategie, výběr míst prodeje a umístění zboží na prodejně. Dále třeba nastavení komunikace se zákazníkem, průzkumy trhu, analytické činnosti spojené s měřením metrik a výsledků kampaní.
Marketing už dnes souvisí i s psychologií. Například psychologie reklamy je disciplína, která zkoumá působení reklamy na člověka. Poznatky této vědní disciplíny využívají firmy k vědomému i nevědomému ovlivňování nákupního chování.
Copywriter si zatím v češtině nenašel adekvátní výraz. Občas se setkáváme s výrazem digitální vypravěč, ale význam se zde může trošku lišit. Úkolem Copywritera je tvořit poutavé reklamní texty pro marketingové a propagační účely firem. Ve spolupráci s dalšími členy marketingového týmu vytváří reklamní záměry a kreativní koncepce.
Zodpovídá za podobu textového obsahu, jehož cílem je co nejúčinněji zapůsobit na zákazníky. Ručí za stylistickou, obsahovou a emotivní stránku, prezentaci i velikost písma. Jelikož si lidé na reklamní sdělení časem zvyknou a rázem tedy přestává být účinné, musí copywriteři neustále sledovat trendy a provádět průzkumy zákaznického chování.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
Webmaster je člověk, který navrhuje, tvoří a upravuje webové stránky. Zodpovídá za aktualizaci uvedených informací, funkčnost všech odkazů, responzivitu na jednotlivých zařízeních (tedy jak se stránky zobrazí třeba na mobilu nebo tabletu). Testuje webové stránky s cílem zefektivnit jejich použitelnost.
Aktivně spolupracuje s dalšími členy marketingového týmu jako např. s grafikem, copywriterem nebo s programátory. Pro tuto pozici většinou není vyžadována znalost programování. Aplikací, pomocí kterých dnes můžete vytvořit webové stránky, existuje nespočet a jsou často uživatelsky velmi přívětivé.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
SEO specialista je odborník na optimalizaci webů pro vyhledávače. SEO optimalizace je proces, jehož cílem je zvyšování objemu a kvality návštěvníků na webových stránkách. Nejde zde ale o placenou návštěvnost (tedy např. reklamu) ale o správné technické nastavení webu.
Každý vyhledávač (představte si třeba Google) má roboty, kteří pravidelně skenují obsah všech webových stránek a na základě nasbíraných informací je indexuje. Tento proces je důležitý pro vaše pohodlné vyhledávání. Cílem Google je, abyste rychle našli, co hledáte, a to ideálně hned mezi prvními odkazy.
A tohle přesně je práce SEO specialisty. Jednoduše řečeno: Copywriter píše texty pro návštěvníky jako jste vy a SEO specialista zajistí, aby tyto texty vyhledávače správně identifikovaly.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
Content Manager neboli správce webového obsahu je zodpovědný za navržení plánu a strategie komunikace se zákazníky. Na rozdíl od copywritera se nestará pouze o tvorbu konkrétních textů. Jeho úkolem je sestavit celou strategii, kde, jak a s kým komunikovat.
Definuje cílovou skupinu a sestaví persony (tedy kdo je cílem sdělení), určí tón komunikace, vyhledá vhodné kanály (sociální sítě, media, tištěný magazín, maily apod.). Content Manager může být zároveň zodpovědný i za sestavení redakčního plánu. Sleduje zpětnou vazbu, vyhodnocuje úspěšnost jednotlivých kampaní a odpovídá za dosažení stanovených cílů společnosti.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
V závěru bychom rádi upozornili na to, že jednotlivé pracovní náplně i platové podmínky se samozřejmě mohou zásadně lišit. Věřte, že se velmi těžko sestavuje nějaká obecná definice. Cílem těchto článků je přinést základní přehled, jaké pozice vůbec existují a co plus mínus obnáší. 🙂
Těšíme se u dalšího dílu a klidně dejte vědět, jaké pozice byste zde chtěli vidět příště.