Trh práce se velmi dynamicky vyvíjí a s novými technologiemi a postupy se mění nejen pracovní náplň lidí ve firmě. S novou dobou přichází i zcela nové pozice. Když pak po letech při hledání práce opět otevřete jobs.cz, nestačíte se divit, co na vás vyskakuje za prapodivné názvy pozic.
Ano, bavíme se o víceslovných názvech, které jsou často převzaté z angličtiny a čeština pro ně ještě stále hledá ten správný výraz.
Jelikož je naším cílem pomoct vám zorientovat se na trhu práce, vytvořili jsme seriál KDO CO DĚLÁ, ve kterém vám budeme postupně představovat nové pozice z jednotlivých oborů. No a kdo jiný by měl být první, než právě obor HR.
Zkratka HR neboli Human Resources znamená lidské zdroje. Jedná se o řízení lidského kapitálu v organizaci za cílem zvýšení růstu a udržení produktivity práce.
Můžeme si pod tím představit získávání a výběr zaměstnanců, jejich vzdělávání a rozvoj, systém odměňování a zaměstnanecké výhody. Zároveň také personální administrativu, reporting, ale také fungující komunikaci mezi jednotlivými odděleními a definici organizační struktury. V poslední době také hodně skloňovaný online marketing a brand management.
Všichni asi budeme znát pozice jako personalista nebo personální ředitel. Kromě toho už dnes ale na portálech běžně narazíme na pozice jako HR generalista, HR Business Partner nebo Hapiness Manager.
Pozice ředitele HR oddělení je často spojována pouze s náborem, člověk na této pozici ale zaštiťuje nejrůznější projekty a zodpovídá za personální procesy. Spadá sem nejen náborový proces, ale také proces adaptace a onboardingu, oblast vzdělávání nebo aktivity pro stmelení kolektivu. HR ředitel nese také zodpovědnost za dodržování právních (interní směrnice, předpisy, smlouvy), provozních (BOZP, PO) a administrativních úkonů.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
HR Business Partner je zodpovědný za vytváření HR strategií a procesů. Úzce spolupracuje s managementem společnosti v řešení personálních otázek. Vytváří například koncepce v oblasti náboru, vzdělávání, hodnocení a odměňování zaměstnanců. Společně s vedením připravuje budget a zodpovídá za jeho dodržení a rozvoj svěření oblasti. Zastupuje společnost při významných jednáních a poskytuje podporu managementu.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
Zodpovídá za organizační plánování, identifikaci nových náborových potřeb, rozvoj a trénink zaměstnanců. Vyřizuje personální agendu a zpracovává příslušnou administrativu. Může se podílet i na interní komunikaci nebo tvorbě firemního časopisu. Na starost má také reporting a spravuje rozpočet.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
Neboli manažer komunikace zodpovídá za interní a externí komunikaci společnosti. Cílí tedy na dvě publika. Interně na zaměstnance, kterým má sdělit novinky a důležité zprávy. Externě komunikuje a sdílí hodnoty společnosti se zbytkem světa. Úzce spolupracuje s marketingovým týmem, kromě kreativity se však neobejde bez analytických schopností, které jsou na této pozici nezbytné k posouzení dopadů aktivit společnosti. Dále je často zodpovědný za průzkumy a sbírání zpětné vazby. Tyto data následně vyhodnocuje a výstupy využívá ke zkvalitnění komunikace.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
Jak už název napovídá, hapiness manager se stará o štěstí lidí v dané organizaci. Zabývá se interními průzkumy a komunikací s jednotlivými členy týmů. Sesbírané postřehy dále zpracovává, analyzuje a snaží se najít řešení, jak lidem zpříjemnit jejich práci nebo pracovní prostředí. Pomáhá také řešit spory na pracovišti a hledá způsoby, jak jim předcházet. Plánuje aktivity pro stmelení kolektivu jako např. teambuildingy apod.
+ Neobejdete se bez:
$ Průměrný plat na pozici:
Vynechali jsme nějakou pozici, která vás zajímá? Napište nám a rádi ji doplníme. Těšíme se u dalšího dílu!