Proč vás firmy nezvou k pohovoru

Uchazeči si často stěžují, že nedostanou od firem zpětnou vazbu, proč byl jejich životopis zamítnut a proč nebyli pozváni k pracovnímu pohovoru.

Vzhledem k tomu, že sami hledáme nového kolegu/kolegyni na externí spolupráci (psaní článku pro náš blog), rozhodla jsem se s vámi veřejně sdílet, jak si vybíráme vhodné uchazeče a proč jsme schopni některé životopisy zamítnout opravdu téměř okamžitě.

Inzerát jsme zveřejnili 27. října. Za ty tři dny se nám přihlásilo 110 uchazečů, z toho 80 jsme dnes zamítli a 25 zařadili do užšího výběru. Zbytek jsme zatím nestihli posoudit.

Koho jsme okamžitě vyřadili a kdo dostal šanci?

Zakládáme si na jednoduchosti, efektivnosti a transparentnosti. Proto jsme se snažili pozici co nejlépe popsat. Upřesnit formu spolupráce a zveřejnit platové ohodnocení.

Nechceme uchazečům komplikovat život, proto jsme povinně nevyžadovali motivační dopis. Uvedli jsme, že stačí zaslat CV prostřednictvím formuláře na stránkách daného inzerenta, a že budeme rádi za pár slov o tom, proč se o místo uchází.

Rada číslo 1: pozorně si přečtěte inzerát

Když firma požaduje perfektní češtinu, pravděpodobně náboráře životopis v angličtině/slovenštině příliš neosloví. Pokud jste Slovák a nedělá vám problém napsat český článek, protože si vezmete na pomoc nějakou aplikaci, bylo by dobré to někam napsat. 🙂

Rada číslo 2: příliš kreativity/proaktivity škodí

Přestože je v inzerátu uvedeno, že žádáme zaslání CV prostřednictvím formuláře, přišlo nám několik reakcí i na firemní email. Chápu, že jste to mysleli dobře, ale…

Jsme startup, který si zakládá na efektivní práci a využíváme spoustu digitálních nástrojů, které nám pomáhají automatizovat procesy a usnadnit práci. Všechny CV evidujeme jako většina firem v aplikaci, která umí automaticky rozeslat maily, ohodnotit uchazeče, propojit uchazeče s jeho LinkedIn profilem apod.

Sečteno podtrženo, ve snaze o osobnější kontakt to firmě spíš komplikuje práci, takže nedoporučuji. Tím nechci říct, že nejsou situace, kdy se to naopak může vyplatit (firma aktuálně nikoho nehledá a vy byste chtěli, aby o vás věděli). Jasně, pak napište na mail nebo na LinkedIn, dojem to určitě udělá, ale pokud vidíte inzerát na inzertním portálu, doporučuji reagovat tam. 🙂

Rada číslo 3: když změna oboru, vysvětlete prosím proč

Hledáte někoho, kdo bude vytvářet zajímavý obsah na firemní blog a přihlásí se vám lidé z gastronomie, zemědělství, průmyslu, divadla… Abych to teda upřesnila, rozhodně to pro nás není K.O. Do užšího výběru jsme si vybrali i uchazeče bez praxe a relevantních zkušeností. Byli to ale takoví uchazeči, kteří nám vysvětlili, proč se na danou pozici hlásí a proč by tu práci chtěli dělat.

Když jste nikdy nic podobného nedělali a nenapíšete, proč máte o pozici zájem, působí to spíš tak, že to jen zkoušíte.

Rada číslo 4: napište, co můžete firmě přinést

Když bude váš motivační dopis plný frází „chtěla bych to zkusit“ „myslím, že by mě to bavilo“věřte, že žádný zaměstnavatel nechce, aby si tam někdo, koho bude platit, přišel něco zkoušet.

Rada číslo 5: chcete home office, tak ukažte, že umíte makat

Pokud zmíníte, že vás zaujala možnost práce na home office, bude fajn, když napíšete, že s tím např. máte zkušenosti, že umíte udržet nějakou sebedisciplínu apod. Každý touží po home office a po dvoutýdenní karanténě zjišťuje, že vlastně nic neudělal, že ho rozptylovaly děti, vstával v 11, do oběda byl v pyžamu apod.

Zamítá vás „automat“?

Není v našich silách a ani v silách většiny firem, všem posílat personalizovanou odpověď s důvody odmítnutí.

Firmy jsou pak často terčem útoků, že za tak krátkou dobu nikdo nemohl jejich životopis ani stihnout přečíst. Na to, abyste udělali první dojem, ať už pozitivní nebo negativní, stačí opravdu málo.

Roboti, kteří třídí CV automaticky dle klíčových slov existují, ale v ČR to zatím není úplně běžná praxe. Takže pravděpodobnější varianta je, že vás zamítl opravdový člověk, který to opravdu četl, nebo možná právě raději nečetl, protože nechtěl.

K náboru přistupuji tak, že pokud si dá uchazeč s žádostí nějakou práci (napíše něco o sobě, jde poznat, že ví, kam se hlásí a vysvětlí, proč má zájem pro firmu pracovat), ráda se s ním spojím a poskytnu mu svůj čas a tipy, co třeba pro příště zlepšit.

Když ale někdo zašle jen CV s nerelevantními informacemi a nikde se neobtěžuje vysvětlit, proč o místo stojí, nemůže čekat nic jiného než okamžité zamítnutí.

Ze svého neúspěchu neobviňujte náboráře

Pokud se ani vaše CV nesetkává už delší dobu s pozitivními reakcemi, zkuste se na to podívat z jiného úhlu. Role náboráře v dnešní době není vůbec jednoduchá, kromě selekce životopisů má spoustu jiné práce a nemůže nad každým životopisem strávit půl hodiny a složitě vyhledávat informace. Přínos pro pozici a důvod, proč se hlásíte musí být jasný už v úvodu.

Krásný den a lovu zdar! Vaše Petra

Produktová manažerka ve společnosti LMC a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.