Speciál pro živnostníky: Jak se po letech podnikání vrátit na pracovní trh

Poslední dobou se na nás obrací spousta podnikatelů, pro které je aktuální situace neudržitelná. I přes možnost finanční podpory od státu nevidí jiné řešení než si alespoň na čas najít nějakou práci, která jim zaplatí účty.

Jako podnikatelka a majitelka dvou firem si uvědomuji, jak nesmírně náročným obdobím si procházíte. Svět se doposud s ničím podobným nesetkal a ani ti nejlepší ekonomové nejsou schopni predikovat budoucí vývoj celé situace a její možné dopady.

Rozhodla jsem se tedy, že se s vámi v první řadě podělím o pár tipů, jak se z toho nezbláznit. A v druhé řadě poradím těm, kteří si hledají po letech zaměstnání. Projdeme spolu jak na to, kde začít a na co se připravit.

Tento „speciál“ zaměření na podnikatele bude vycházet pravidelně, takže pokud je pro vás téma aktuální, nezapomeňte sledovat náš blog a sociální sítě.


Jediným řešením, jak se z toho nezbláznit, je řešit pouze ty problémy, které teď aktuálně můžete vyřešit.

Už ze svého prvního zaměstnání jsem si odnesla radu, kterou se řídím dodnes a ta zní: Řeš jenom to, co můžeš vyřešit. Někdy je to samozřejmě těžké, málokdo umí žít ze dne na den a nedělat si starosti z toho, co přijde. I já jsem člověk, který si všechno rád plánuje. Vždy si tvořím hned několik možných scénářů a plánů. Poskytuje mi to klidnější hlavu a méně stresu.

Aktuální situace ale predikovatelná není a přemýšlení o tom, co bude za měsíc, za dva, za rok, povede spíš k frustraci.

Proto doporučuji sepsat si všechno, co musíte zařídit. Jednotlivým úkolům jasně nastavit termíny a priority. Místo měsíčního plánování se snažte zaměřovat pouze na to, co můžete udělat dnes a co zítra.

Přihlaste si odběry novinek a sledování aktuálního dění věnujte maximálně půl hodinu denně.

Všechno se strašně rychle mění, politici něco navrhnou, novináři to prezentují jako hotovou věc a pak je to všechno ještě úplně jinak. Byť to tak na první pohled nemusí vypadat, i váš mozek má pouze omezenou kapacitu toho, co je schopný vstřebávat. Tak mu trošku pomozte a nepřetěžujte ho věcmi, které ještě nejsou definitivní.

Aby vám něco neuniklo, dobře poslouží odběr novinek, který vám spousta společností ráda každé ráno zašle do mailu. Já osobně odebírám novinky z WarengoHR Hrnek od LMC. Tím mám přehled o všem důležitém jak v oboru HR tak obecný v podnikatelské a investiční oblasti.

Dejte svému životu nějaký řád

Do třetice všeho dobrého, asi to pro vás není novinka, ale byť se o ní pořád mluví, málokdo to dodržuje. I přes karanténu a nekonečný homeoffice si udělejte nějaký rozvrh denních aktivit. Vzbudit se, posadit se k počítači a večer od něj odejít zpět do postele vaší psychické pohodě nepřidá.

Nastavte si pracovní dobu, dodržujte přestávky na oběd a na svačinky. Občas se běžte protáhnout, pracujte ve větrané místnosti s dostatkem denního světla. I to má obrovský dopad na vaši psychiku.


Teď tedy konečně k hledání nového zaměstnání

S podnikateli, kteří se z různých důvodů vrací zpět do práce, pracujeme už delší dobu. Takže mám odpozorované jejich problémy a pokusím se vám tady vypíchnout ty nejzásadnější.

Sociální bubliny

První problém, se kterým se podnikatele při návratu zpět na pracovní trh setkávají je, že vlastně ani neví kde a jak začít. Pohybovali se v jiné sociální bublině a přirozeně se zajímali o jiné věci. Jejich představy o tom, jak to chodí, vychází z doslechu, z informací z médií a ze zkušeností jejich známých a přátel.

To vede k tomu, že si myslí, že se práce hledá na výhradně na jobs.cz. Vychází z představy, že vlastně nemají zkušenosti a musí začít úplně od začátku. Jsou přece schopní, v podnikání vše dobře zvládali, práce se nebojí a zaměstnavatele je tedy budou nadšeně vítat.

Jak to vidí zaměstnavatel

Každý správný zaměstnavatel chce obsadit pozici člověkem, kterého daná práce bude bavit, a to nejen na přechodnou dobu. Ono se to nezdá, ale nabírat lidi, kteří ve zkušebce končí, stojí opravdu hodně.

Další problém je ten, že byť si můžete říkat, že si umíte představit, co daná práce obnáší a že vše zvládnete, náboráři a majitele firem to vidí jinak. Pokud si můžou vybrat, vždy práci nabídnou spíš někomu, kdo alespoň něco podobného dělal.

Chápu, že vy své rozmanité zkušenosti vnímáte jako super výhodu. Zaměstnavatelé ale s přijímáním „překvalifikovaných“ lidí (to, slovo taky nemám ráda, ale pomalu si na něj začněte zvykat) nemají dobré zkušenosti.

Naprosto oprávněně mohou mít strach, že na pozici dlouho nevydržíte. Třeba proto, že vaše předchozí práce byla zodpovědnější, dynamičtější, více různorodá, kreativní, nebo třeba daleko lépe zaplacená.

I kdybyste hned nekončili, budete se míchat do věcí, které vám nepřísluší, protože jste tak z podnikání zvyklí. Váš šéf bude mít opravdu problém vést a motivovat někoho, kdo X posledních let šéfa neměl. Navíc pro něj začnete představovat velkou konkurenci a brzy by se mohlo zjistit, že by se nějaké věci daly dělat jinak, třeba líp a to by ho přece mohlo stát jeho místo.

Pokud byste mi chtěli říct, že s tím vy mít problém nebudete, tak věřte, že ano. Problém s tím mají všichni. Záleží na typu vaší osobnosti, někdo se přece jen umí lépe přizpůsobit, ale i tak vás to bude vnitřně ubíjet.

Každý máme přirozenou potřebu řešit problém, který je pro nás nejvíc ohrožující. Pokud je to ten, že nemáte práci, samozřejmě, že si budete říkat, zvládnu všechno, všechno vydržím… Ale až se situace uklidní, bude váš velký problém právě to, že jste na špatném místě.


Jak tedy správně na to?

V první řadě zapomeňte na to, že z pozice majitele firmy půjdete dělat skladníka nebo kurýra. Hledejte si místo, které odpovídá vašim znalostem a předpokladům. Ať už po odborné nebo manažerské stránce.

Spousta našich klientů, kteří se vraceli na pracovní trh, nakonec našli naplnění na pozici projektového manažera. Jestli umíte vést firmu, provozovnu, pobočku apod., řídit projekt pro vás bude představovat podobné možnosti vnitřního naplnění.

Až budete mít alespoň hrubou představu o tom, co by vás bavilo, podívejte se, na jakých portálech se taková práce hledá. Všichni sice známe jobs.cz ale vedle něj zde existuje spousta dalších portálů. Ty nejzajímavější jsme pro vás shrnuli zde.

Teprve když si projdete několik inzerátů, pak přichází řada na váš životopis. Nedělejte to naopak! Nikdy nenapíšete funkční životopis, když nevíte, jaké mají v inzerátech požadavky a na co se zaměřovat.

Nejdůležitější rady k psaní životopisu:

  • Dobrá šablona = polovina práce! Nejčastějším důvodem, proč životopis nefunguje je špatná šablona, kde autor vyplní předdefinované sekce, aniž by přemýšlel nad jejich důležitostí a hodnotou.
  • Vybírejte jen relevantní informace. Důkladně si projděte inzerát a pak se ještě jednou podívejte na své CV. Upřímně si přiznejte, jestli to, co tam píšete, je pro danou pozici zajímavé a přínosné.
  • Šablonu vybírejte i s ohledem na obor. Pokud se hlásíte na marketingovou pozici, černobílý seznam na A4 pravděpodobně moc nezaujme.
  • Pohrajte si s názvy pozic a pracovní náplní. Pokud z vašeho životopisu budou už z dálky křičet slova jako manažer, ředitelka, majitel, CEO, apod. budou se vás bát.
  • Nedají se pozice přejmenovat? Smažte je! Popište jen pracovní činnost, kterou seřaďte tak, aby na prvních místech byly popsané aktivity, které souvisí s pozicí, na kterou se chcete hlásit.
  • Ať z toho není „Zločin a trest“! 🙂 Dvě A4 maximálně! Uveďte pracovní zkušenosti max. za posledních 10 let. Starší většinou nejsou pro firmy relevantní a zbytečně zabírají místo.
  • Když už v CV není co upravit, hodně pomůže motivační dopis. Nepředstavujte si ale šablonu s prázdnými frázemi. Napište upřímné a osobní představení toho, kdo jste, proč byste chtěli na této pozici pracovat a proč jste se pro změnu kariéry rozhodli.

Co všechno najdete u nás?

Zde odkaz na 21 zajímavých portálů, kde můžete hledat práci.

Zde odkaz na naše šablony životopisů ke stažení.

Pro ty, co nás neznají, děláme nezávazné posouzení životopisu, tak nám ho klidně pošlete.

Kontrola životopisu

Ať vás nezahlcuji, myslím, že do začátku máte informací víc než dost. Takže zase příště. Pokud vás cokoliv napadá, co jsem třeba zapomněla zmínit, nebo se něco chcete zeptat, napište mi. 🙂

info@mampohovor.cz

Krásný den, držím vám palce. Petra

Produktová manažerka a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.