Co vše si zjistit o firmě před pracovním pohovorem

Na pracovní pohovor se bezesporu vždy pečlivě připravujeme všichni. Je to přeci jen možnost ukázat se v tom nejlepším světle, trochu se blýsknout a oslnit. Dojem, který po pohovoru zanecháme většinou rozhoduje o našem osudu a zda se posuneme do dalších kol, nebo budeme dál lovit ve vodách pracovních nabídek.

Ne nadarmo se říká, že štěstí přeje připraveným. Čím více toho o dané společnosti budete vědět, tím lépe pro vás. I když se vás na tyto informace druhá strana možná vyptávat nebude, bezesporu ji přehledem o zázemí společnosti oslníte. Už jen to značí, že máte o pozici skutečně zájem a nezkoušíte jen tak naslepo každý inzerát s nadějí, že to „někde klapne“.

Jaké informace si zjišťovat o firmě, kam jdete na pohovor

  • Inzerát, popis pracovní náplně, požadavky, představení firmy
  • Webové stránky firmy
  • Sociální sítě
  • Média
  • Atmoskop.cz
  • Pobočky/prodejny
  • V jakém oboru/sektoru firma působí
  • Jak se dané odvětví v současné době vyvíjí
  • Kdo jsou hlavní hráči a konkurenti na trhu

Jak se na pohovor připravit

Ještě před samotným pohovorem si znovu důkladně inzerát pročtěte.

Inzerát
  • Je vám v něm vše jasné?
  • Je vám jasná náplň práce a podmínky?
  • Jak se společnost v inzerátu prezentuje?
  • Nejsou tam nějaké požadavky či poznámky navíc? 

TIP: Společnosti mnohdy rády do inzerátů přidávají různé poznámky, aby si ověřily, že jste nabídku skutečně pozorně četli. Může to být nějaká otázka nebo speciální úkol.

Vypracované otázky z pracovních pohovorů
Webové stránky společnosti

Projděte si pečlivě webovky a sociální sítě dané společnosti. Webové stránky vám nabídnou formálnější pohled na společnost a na co se zaměřuje. Zkuste si, alespoň stručně, zapamatovat nejdůležitější body – od kdy společnost funguje, čím se zabývá, jaký je její hlavní obor či segment, kdo je v čele, zda funguje i mezinárodně a její pobočky. Informace, které získáte jen tím, že pořádně prozkoumáte web, mohou být klíčové. 

Sociální sítě

Sociální sítě pak většinou nabízí milý pohled za oponu společnosti. Můžete tak nahlédnout přímo do procesu, prohlédnout si případně budoucí kolegy a nasát atmosféru společnosti.

Omrkněte konkurenci

Konkurenci nemá nikdo moc v oblibě a v případě businessu to platí dvojnásob. Pokud budete znát konkurenty a mít v nich přehled, budete tahat esa z rukávu. 

Pokud se budete ucházet o vyšší pozice, nebývá výjimkou ani otázka směřující k možným doporučením nebo přímo krokům, které byste podnikli pro další postup či zlepšení.

Tip: Pokud se ucházíte o pozici, která jakkoliv souvisí s provozem (práce na pobočkách, regionální manažer, vedoucí prodejny apod.) běžte se tam podívat. Pobočky/ prodejny si důkladně projděte, zeptejte se zaměstnanců, jak se jim tam pracuje a jak se prodejně daří.

Hodnocení firem

Při hledání nového zaměstnání je nejděsivější to, jaké to tam asi bude. 

Napadá to každého a je to naprosto přirozené. Změna prostředí, kolektivu a třeba i náplně práce může být ze začátku velmi stresující. Existuje naštěstí mnoho serverů, které se zabývají recenzemi zaměstnání.  Příkladem je třeba Atmoskop nabízející přehled společností a jejich pozic společně s tím, co v tuto chvíli může být nejcennější. S hodnocením přímo od zaměstnanců. 

Tip: Hodnocení berte lehce s nadsázkou. Od doby, co byl příspěvek zveřejněn se mohlo mnohé změnit. Navíc ruku na srdce, lidé často nemluví o předchozích zaměstnavatelích v superlativech.

Online pohovor a na co se ptát

Pokud vás čeká online pohovor, věřte, že zapnout kameru nestačí. Zjistěte, co vše je dobré si připravit předem.

Víte, že když se na pohovoru nebudete na nic ptát, bude to vypadat, že o pozici nemáte zájem? Nepodceňte přípravu!

Držím palce, ať na pohovoru zazáříte!

Vypracované otázky z pracovních pohovorů
Bývalá profesionální víla a pragramatický snílek. Ve dne projekťák, v noci pisálek, ale hlavně nenapravitelný multitasker s velkou zálibou ve výzvách.