Jak se hledají asistentky? Rozhovor s headhunterkou Kristýnou Stokláskovou

Často se mě ptáte, jak personalisté hodnotí životopisy a jak vybírají kandidáty, které pozvou k pohovoru. Tak jsem se rozhodla, že pro vás vyzpovídám několik odborníků z různých oblastí, kteří vám prozradí, jak si vybírají ty nejlepší z nejlepších. Začínáme jedním z velmi žádaných oborů, a to je administrativa.

Existují nějaké základní body, které by měl jednoznačně dobrý životopis splňovat. Zároveň ale velmi záleží, do jaké firmy a na jakou pozici se chcete hlásit. Co v menší firmě stačí, nemusí být dostačující pro mezinárodní korporát a naopak. Každý personalista/ headhunter také vychází ze své zkušenosti a názory na to, jak má dobrý životopis vypadat se mohou velmi lišit. Statistiky uvádí, že pokud CV na první pohled nezaujme, skončí během 5 vteřin v koši.

Jak vypadá životopis, který přežije i ten, který nepřežije, jsem se zeptala Kristýny Stokláskové, headhunterky a zakladatelky Šéfova světasoutěže Asistent/ka roku.

Kdo je Kristýna?

  • Odbornice na oblast asistentek a asistentů, zakladatelka HR agentury specializované na asistent(k)y a soutěže Asistent/ka roku
  • Headhunterka, koučka a mentorka
  • Cílem jejího snažení je, aby se zvýšila prestiž pozici asistentka
  • Pomáhá šéfům a šéfkám otevírat oči a nastavovat lépe systém se svou pravou rukou a vzdělává asistent(k)y, aby byli nejlepší na trhu

Jsem holka, která miluje práci s lidmi, a hlavně miluje jejich rozvoj. Koučink mi obrátil život naruby a já jsem od té doby přesvědčená, že každý má svůj svět a že když už musím dávat zpětnou vazbu někomu, tak nikdy nekritizuji a vždy tou zpětnou vazbou člověka posouvám.
Jsem holka, která má sen, a to vytvořit asociaci: Kristýna – asistentky – Šéfův svět a zvýšit prestiž pozici asistentka.
Jsem holka, která touží po tom, aby se všichni v práci měli dobře, všichni měli svůj dream job. Aby šéfové pochopili, že když bude dobře jejich lidem, bude dobře jim.

Kristýna Stoklásková, zakladatelka projektu Šéfův svět a soutěže Asistent/ka roku

Kristy, co je pro tebe při náboru nejdůležitější? Čemu přikládáš největší váhu?

To, co tady teď „zazní“ je můj názor a ne mantra, to si dovolím zdůraznit. Největší váhu přikládám „chtění“. Chtít získat tu konkrétní pozici v té konkrétní firmě, protože je to můj sen a chci té firmě ze sebe dát maximum. Chtít získat tu konkrétní uchazečku, protože ji chci rozvíjet a spolupracovat s ní. Kéž by existovala krabička, do které se foukne a stupeň chtění se pozná hned 😊.

Jak vypadá životopis, který tě zaujme?

Ten upřímný, kde je prakticky vše. Mám ráda férovost. V životopisu je pro mě důležité následující:

  • Fotka, protože jako headhunter mám XY životopisů a ten obličej si za 3 měsíce/1 rok potřebuji připomenout a pouhý text mi nic neřekne. Nejde tolik o to, jak vypadáte, ale o to, že si vás lépe zapamatuji. Na některé pozice může být zároveň velmi důležitý i vzhled, pokud chtějí člověka reprezentativního charakteru (letuška, recepční, modelka).
  • Zformátovaný, pokud uvádíte do svého CV dobrou znalost MS Word, bylo by fajn, aby podle toho váš životopis i vypadal.
  • Seřazeno sestupně, tedy od současné práce po nejstarší, stejně tak se vzděláním (základku nepotřebuji znát).
  • Soubor je pojmenován, Příjmení Jméno CV. Asistentka by měla usnadňovat život, tak proč ten soubor nepojmenovat tak, aby si ho HRista jen uložil a kdykoliv snadno dohledal.
  • Součástí CV je i motivační dopis, tím nejlépe ukážete již zmíněné chtění a zájem o danou pozici.
  • Životopis můžete klidně vytvořit pomocí nějaké šablony, ale s grafikou, která zaujme. Pokud pošlete špatně zformátovaný Word, nebo šablonu typu Europass, velký dojem tím na nikoho neuděláte. Např. Canva má super šablony.
  • Co se týká věčně opakujích se klišé jako komunikativnost, organizační schopnosti apod., pokud to tam chcete uvést, proč ne,  ale ať je tam třeba nejlepší úspěšně vykomunikovaný deal. To samé organizace, dobře, moje nejlépe zorganizovaná akce…

Přes co nejede vlak? Kdy životopis skončí v koši?

U mě žádný, vidím se s každým, kdo mi životopis pošle a při osobním jednání projdeme, co by mohlo být lepší, protože jinak klientovi CV nepošlu. A když mi opravený životopis uchazečka pošle, na pohovoru projevila obrovský zájem o pozici, byla reprezentativního vzhledu a uměla reagovat, nebrání mi nic životopis dál poslat.

Co motivační dopis? Co tě zaujme a co naopak odradí?

Zaujme mě jednoznačně, že je. Že si s ním dal někdo práci. Pak konkrétnost, název firmy z inzerátu a náplně práce, které požadují a proč je v nich dobrá. Přijde mi to logické. Jak jinak zaujmout. 😊 Všeobecnými klišé a neutrálním dopisem pro všechny na všechny strany těžko.

Co u tebe hraje nejdůležitější roli na pohovoru? Čím tě uchazeči zaujmou?

Energií a chtěním. A vím o sobě, že se mám opravdu řídit svou intuicí („intuice není nic jiného než zkoncentrovaná zkušenost“). Pak vzhled… je poznat, když si někdo dá záležet a když ne. Nadšení pro věc, pro pozici, firmu. Jako třeba: „V inzerátu se mi líbilo to a to, protože jsem v tom taková a maková a jsem v tom dobrá.“ Asi si říkáte, kde jsou ty dovednosti. Na to miluji citát „HIRE FOR ATTITUDE. TRAIN FOR SKILLS“. To, že vidí Outlook poprvé při vstupním testu? Je tam energie a chemie? Sedíte si? Ten šéf přeci také někdy viděl Outlook prvně.

A v neposlední řadě mám velmi ráda, když se po otázce „Kolik chcete peněz?“, rovnou odpovídá, a ne omáčka typu „Nechci si pohoršit…“ nebo „Platím hypotéku“. Rovnou 23 850,- korun, tím jsem zaujala já a dodnes se tomu s bývalým šéfem smějeme. Zaujměte! Mě zaujala jedna uchazečka, když se mě zeptala, jak se mám, to se mi stalo asi 2x v životě na pohovorech.

Na závěr tvoje rada pro uchazeče?

Když nestíhám pohovor, omluvím se. Když mě někam jinam přijmou, tu druhou agenturu (se kterou jste byli v kontaktu) informuji. Prostě, komunikujte! Vždy a všude! Komunikaci veďte z mailu, ve kterém je vaše jméno, ne zkratka, kytička a jiná hesla, podle kterých vás už nikdy v mailingu nenajdu. Do podpisu si dávejte telefon, občas vám chce HRista zavolat, tak ať to nemusí lovit z životopisu v PDF.
A usmívejte se, pohovor je jen zkušenost, která vás má posunout, byť jen účastí na něm.
Držím vám všem palce, jste jedinečné osobnosti jeden jako druhý, ukažte to.
Kristy

Soutěž Asistent/ka roku

Kristýna je zakladatelkou soutěže Asistent/ka roku. Soutěž si klade za cíl zvýšit prestiž pozici asistent/ka a ocenit ty nejlepší asistentky a asistenty z České republiky. Zároveň se soutěž snaží budovat povědomí o důležitosti funkce asistentů/asistentek ve firemní struktuře a poukázat na neocenitelný přínos pro každého zaměstnavatele.

Máte ve svém okolí šikovnou asistentku, asistenta, nebo jste jí/ ním vy sami? Přihlaste se do soutěže a vyhrajte ceny v hodnotě 100 000,- Kč. 🙂

Produktová manažerka ve společnosti LMC a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.