K úspěchu nevede výtah, ale schody. Návod, jak se dostat do Alzy

Uvažujete o změně zaměstnání a lákalo by vás pracovat pro jedničku mezi online obchodníky na českém trhu? Martina Brixí, HR Business Partner pro vás sepsala článek o tom, jak v Alze probíhají nábory a jak se vybírají ti nejlepší z nejlepších. Martině děkujeme za možnost článek publikovat na našem blogu a věříme, že pro vás budou informace velmi cenné a zajímavé.

Autorka článku, Martina Brixí, zdroj: LinkedIn

V posledních týdnech sledujeme rapidní proměnu v chování nejen našeho, nejen lídrů okolo nás, zákazníků, ale i dětí… adaptujeme se na novou situaci doslova všichni do posledního. Každému, kdo alespoň trochu chápe zákonitosti trhu dochází, že tohle je pěkná šlamastyka. Na jakousi krizi čekalo, ale že nás prokosí vir z Číny nikdo nečekal. Co to ale teprve bude znamenat pro firmy a HR jsou změny v pracovních silách a trhu.

#OnlineSalesGrowthIsUnstoppable

Protože o Alze koluje spoustu povídaček, samozřejmě hodně pravd, ale i hejtů na to, jak vybíráme lidi, rozhodla jsem se trochu více popsat proč a jakým způsobem vybíráme nováčky do byznysu. Do byznysu, který je unikátní na středoevropském trhu, svou velikostí každoročně ohromuje, dotýká se prakticky života každého z nás. K tomu všemu ještě přichází s inovacemi, které se snaží přiblížit k naplnění mise a vize Objednávka myšlenkou, doručení teleportem.

Je to jako s přijímacím řízení na gymnázia. Alza má dostatek zájemců. Vzniká převis a my si vlastně i musíme vybírat ty nejlepší, protože udržet ten trend, je sakra těžký. Ročně se nám přihlásí kolem 80 000 zájemců o práci a naše HR pravidelně každý den všem odpovídá. Pondělky běžně patří zpracování největšímu počtu reakcí (500 – 700 uchazečů je běžný standard). V interních dohodách máme pravidlo, že se každému musíme do 48h ozvat a tzv. zpracovat.

Za minulý rok mi na pozice do oddělení Sales&PurchasingPrivátních značek a Importu přišlo s Luckou něco kolem 4 000 reakcí. Tedy každý z vás, kdo k nám životopis pošle dostane reakci a ví, jak si stojí, jak s ním budeme pracovat, co bude následovat. V případě neúspěchu dostává zpětnou vazbu na základně kompetence, které neodpovídá (ano můžete být případ v několika málo procentech, kdy se toto nestalo a věřte, že je to ojedinělé), prostě proč se nám nehodí.

Vypracované otázky z pracovních pohovorů

Důvěřujte našemu HR. I když je to převážně mladý tým věřte, že v mnoha ohledech jsou zkušenostmi ve stavění úspěšných týmů, pohovorech, využívání technologií, prakticky non-stop on-line modu a neustálému učení mnohem MNOHEM dál než lecjaký zkušený HR manager z korporace.

Protože se byznysové uvažování a učení táhne doslova každou rolí ať je to Sales&Purchasing (150 lidí), přes Marketing (80 lidí), On-line Marketing (110 lidí), Logistiku (tady je to vážně rozdílné :)) – prostě všude – zaměřujeme se hlavně na MINDSET PODNIKATELE. Zdálo by se, jak je to prosté, ale věřte mi, není. A když má někdo takovou schopnost uvažování, tak co si budeme povídat – už dávno nějakou podobně úspěšnou firmu založil a vede. 😉

Alza.cz je už opravdu velká a i přesto všichni na vyšších pozicích mají stále dost svobody, pracují v týmech chytrých lidí, využívají nejmodernější technologie / roboty a vlastní IS KONZOLE, který vážně hodně usnadňuje práci se všemi daty.

Jaké jsou tedy v HR hantýrce ony zjišťované kompetence, bez kterých se uchazeč k nám neobejde?

Úspěšný podnikatel – musí nejprve zanalyzovat, kde je vůbec ona příležitost

Zajímá nás tedy analytické myšlení – testík, který dáváme obvykle on-line v rámci pre-selekce kandidátů, abychom si vzájemně už na začátku určili, zda má/nemá smysl pokračovat ve výběrku do oddělení Sales&Purchasing (svěřený miliardový byznys).

Bez silných analytických schopností málokdo umí pracovat s daty, rozumí jim, zvládne je interpretovat a hledat za nimi byznys příležitosti. U nás je dat tolik, až si nebudete vědět rady, co s nimi. Máme vypozorovanou minimální úspěšnost pro další kola, tedy pod limitem kandidáty zamítáme se zpětnou vazbou. Někdo to prostě nemá a raději si povídá (sdílíme tedy kandidáty jiným kolegům do HR – typicky Vendor týmB2B – třeba Nicol.)

Úspěšný podnikatel – umí počítat a řešit problémy (nové situace)

Jdeme do základu – procenta, zlomky, marže, přirážka z hlavy a sledujeme, jak si s touhle zdánlivě jednoduchou úlohou kandidát poradí. Častý důvod neúspěchu? Počítání z hlavy nejde, reporty zpracovávala jiná oddělení a za udržení či snížení nákladů ve firmě nikdo nikoho nehodnotil… hlavně akcionářům dovalit 5 % meziroční nárůst. Tedy zlomky jsou dávno zapomenuty (5. třída žejo 🙂 ).

U marže s přirážkou je problém rozeznat, co je co a odpočet DPH – taky oříšek. Když už to vypadá nadějně, buď se s námi kandidát hádá, nebo naopak řešení vzdá – kompetence vytrvalost a zdolávání překážek, že ano…

Úspěšný podnikatel – umí postavit ziskový business plán 

Úkol na doma. Ptáme se na to, co lze běžně dohledat, nebo nějak zhruba dopočítat. Obvykle jak se stát lídrem ve vybrané segmentové kategorii, co máme špatně na webu, jak by postavil byznys plán na obyčejný podnikatelský záměr typu prodej párku v rohlíku. Jak prorazit na evropských trzích, nebo jak by efektivně investoval (vydělané) miliony do marketingové podpory.

Důvod neúspěchu? Chybí čísla, chybí téma domyslet do základu, on-line nenastudovali, protože je to nové (těžké) a u rozpočtů nemají odůvodnění. Často jdou za cílem navýšit obrat, výslednou marži už málokdo řeší.

Úspěšný podnikatel – se musí stále učit a jít tzv. s dobou 

Zadáváme něco z on-linu. Takovou klasikou je nastudování atribučního modelování. Vlastně taková cesta zákazníka, jakou váhu tomu či jinému kanálu přidělit z investic do kampaní a umět vyhodnotit, co smysl dává a co ne. Proč neuspějí? Tady už je to na každého moc a málokdo vydrží. A když už, pak jdeme na vedení lidí. 😉

Úspěšný podnikatel totiž – je lídrem a umí postavit správné pracovní týmy 

Ptáme se tedy na to, jak velké týmy vedli, jak je řídili. Zda řešili běžnou agendu, znají základy pracovního práva, dostávali/dávali feedbacky, řídili výkon lidí, ukončovali zaměstnance. Uměli si stanovit otázky při pohovorech a mohli tak poznat ty správné lidi do týmu. Tady neúspěch vlastně ani není, nicméně toto mne usvědčuje v tom, jaká je HR řehole. Práce s lidmi je prostě jedna z nejtěžších.

Často lidi byli řízeni organizacemi než samotnými lídry. Často nenesli zodpovědnost za výběr, rozvoj, nebo jen vyplňovali tabulky, aby se neřeklo. Často si vzali do party známé, se kterými to po určité době prostě přestalo fungovat. V horším případě rodinné příslušníky a v dalším extrému kandidáty ani neviděli a rovnou dostali představenou vybranou kolegyni/kolegu např. jednička v čerstvosti…? Překvapující. Proč je to pro nás důležité asi chápete.

Úspěšný podnikatel totiž – má touhu neustále růst 

Řízení větších a větších týmů, růst přes šíři portfolia (umět pracovat se sortimentem desítek tisíc kusů a řešit problémy s tím spojené s využitím AI/ML). Zvládnout realizovat marketingové aktivity (přesahy do sezonnosti i v jiných zemích, kde působíme ČR/SK/HUAT a DE a Alzashop.com – zbytek Evropy, kde to dává smysl). Tedy výbornou průpravou je i větší zkušenost než z ČR, SK a HU trhy,

Vypracované otázky z pracovních pohovorů

Dočetli jste až sem? Gratuluji, nejsem velký pisálek 🙂

V tuto chvíli máme v oddělení Sales&Purchasing, Importu a Privátních značek otevřených 50 byznysových rolí od juniorů až po CEO úroveň a budu ráda, když je letos s Adéla NevrláDenisa Machoňová a Dominika Hortová obsadíme. Také hledáme seniorní lidi do HR na pozici byznys partnerů – nebo specialistů třeba ke mně a Petře Nulíčkové.

A co za to slibujeme? Nic korporátního… bohužel/bohudík. Ale práci se skvělými lidmi, chytrými kolegy, skvělým boardem (Aleš Zavoral / Tomáš Havryluk) i řediteli (Petr BenaOndra HnátPavel RoubínekTomáš UrbanHonza Rajdl), kteří jsou odborníky na produkt i lidi. Nezaleknou se fyzické práce a sezonně jdou třeba pickovat na sklad nebo na výdejny. Stále neformální atmosféru, fér jednání – na nic si nikdo nehraje a individuální přínosy každý rád extra ocení. Práci pro jedničku, skvělé HR a fůru školení. Možnost kariérně vyrůst a učit se od těch nejlepších. A volno dostanete kdykoli potřebujete. To Vám garantuji.

Těšíme se na vás! 😉

Martina

martina.brixi@alza.cz

Produktová manažerka ve společnosti LMC a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.