Dotazník před pohovorem? Jak vyplnit a co chce slyšet zaměstnavatel?

Po tom dlouhém hledání a nevydařených pohovorech je to konečně tady. Jdete na pracovní pohovor do práce vašich snů. Jste přesvědčení, že jste pro přípravu udělali maximum, zkušenosti máte a není otázka, která by vás mohla překvapit.

Co ale takový přijímací dotazník? Říkáte si, snad to bude jen pár běžných otázek a najednou se nestačíte divit. Co všechno vás může potkat v takovém dotazníku a jak vlastně odpovídat?

Dotazníky mohou být velmi odborné, záleží, o jakou práci se ucházíte. Pokud jste si dobře přečetli požadavky zaměstnavatele na danou pozici a nic jste si ve svém CV příliš nepřikrášlili, nemělo by vás nic překvapit.

V dotazníku vás ale pravděpodobně potkají i záludnější otázky jako například:


  • Kdo je podle vás příkladem úspěšného člověka?
  • Umíte se rychle a samostatně rozhodovat?
  • Dovedete se prezentovat před více lidmi?
  • Vyměnil byste momentální jistotu za budoucí výhody?
  • Co jste ochoten pro lukrativní práci obětovat?
  • Jaká je průměrná mzda v ČR?
  • Jaké jsou Vaše záliby a kolik času jim věnujete?
  • Charakterizujte se ve třech větách:
  • Kdybyste vyhrál/a v loterii, jaká by byla první věc, kterou byste udělal/a?

Cílem těchto otázek je zjistit, jak dobře znáte sami sebe a jaký máte přehled. Čím více vás otázky zaskočí a čím déle času s nimi strávíte, tím zaměstnavateli dokazujete, že zatím nemáte tolik zkušeností a neznáte se. Nebo z nějakého důvodu nechcete říct pravdu a vymýšlíte nějakou přijatelnou odpověď.

Pokud dotazník vyplníte naopak velmi rychle a odpovědi budou velmi stručné, zaměstnavatel si o vás pomyslí, že jste možná docela arogantní a pohrdáte nějakým dotazníkem. Pokud vám nestál za pečlivé vyplnění, zřejmě o práci nemáte zájem.

Jak tedy správně dotazník vyplnit?


Pokuste se vyplnit všechny otázky, pokud tedy nebudou až příliš osobní, i to se může stát. 🙂 Neodpovídejte ,,ano“ ,,ne“. Odpovědi vždycky rozepište alespoň jednou větou. Vyhněte se detailnímu vysvětlování, pokud budou zaměstnavatele zajímat podrobnosti, můžete vše probrat při osobním pohovoru. Odpovídejte pravdivě.

Pokuste se o originální odpovědi. Často se mi stává, že když lidé přijdou k pohovoru, jakoby začali mluvit jinou řečí, všichni používají ta stejná slova: ,,výborné komunikační schopnosti, flexibilita, odolnost vůči stresu“. To slyší personalisté stále dokola. Na chvíli si představte, že se představujete třeba vaší kamarádce, určitě to bude vypadat jinak.

Další, co vás může potkat, je oblíbený úkol: Oznámkujte sám sebe


      1 – nejlepší, 5 – nejhorší

  • pracovitost 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • sebereflexe 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • sebekázeň 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • inteligence 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • rozhled 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • finanční gramotnost 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • vzhled 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • vyjadřování 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • důslednost 1 – 2 – 3 – 4 – 5
  • schopnost převzít odpovědnost 1 – 2 – 3 – 4 – 5

Ano, velmi těžký úkol. V zásadě je ale téměř jedno, jak se oznámkujete. Důležité je, dát si někde jedničku, ideálně v klíčových vlastnostech pro danou pozici. Nebojte se použít i horší známku, ať nepůsobíte příliš namyšleně, každý máme  své chyby a je důležité umět na nich pracovat. Pětku bych vám ale doporučila raději vynechat.

Zároveň také počítejte s tím, že pokud si dáte například u pracovitosti jinou známku než 1, může přijít otázka typu: ,,Můžete mi vysvětlit, proč bychom si měli vybrat právě vás, když už mi teď říkáte, že nebudete pracovat na 100 %?“

Hodnotit vzhled nebo inteligence je samozřejmě velmi ošemetné, i to ale může zaměstnavatele zajímat. Ne, ve skutečnosti zkoumá, jak reagujete v situacích, které vás zaskočí a jak si poradíte.

Teď už jste ale opět o krok připravenější, my vám držíme palce u vyplňování všedních i nevšedních dotazníků a budeme rádi, když se s námi podělíte o vaše zkušenosti.

Úspěšný den přeje tým Mám pohovor

otázky z pracovních pohovorů
Produktová manažerka a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.