Jak napsat kvalitní životopis, který zaujme

Strukturovaný životopis už pravděpodobně pro většinu pozic stačit nebude. Jak napsat kvalitní životopis, který personalisty zaujme?

Dřív stačil strukturovaný životopis obsahující vaše kontaktní údaje, vzdělání a přehled vaší praxe. Dnes je ale na trhu práce jiná situace. Na stejnou pozici se možná přihlásí stovky dalších kandidátů. Jak mezi nimi vyniknout a jak zaujmout se dočtete v dnešním článku.

V dnešní době už nestačí pouze to, co umíte. Informace se mění takovým tempem, že není reálné si s danou znalostí delší dobu vystačit.

Daleko důležitějšími kritérii pro úspěch se tedy stává:

  • schopnost rychle se učit nové věci
  • schopnost využívat znalosti v praxi
  • schopnost hledat souvislosti a uvažovat s nadhledem

Firmy si budují firemní kulturu, kterou staví na vydefinovaných vizích a hodnotách a hledají k sobě jedince, kteří se budou s danými hodnotami ztotožňovat. I z tohoto důvodu se to, jací jste, stává minimálně stejně důležité jako to, co umíte.

Pokud pro psaní životopisu deset let starou šablonu, pravděpodobně s tím u náborářů moc nepochodíte.

Jak napsat kvalitní životopis

TIP: Při psaní životopisu je potřeba si uvědomit, že právě to, jaké informace do životopisu uvedete a jak je seřadíte, ukáže vaši schopnost rozlišit důležité od méně podstatného.

1. První dojem

U životopisu je důležitý obsah a uvedené informace, ale také to, jak na první pohled vypadá. Pokud váš životopis tvoří odstavce obsáhlého textu, který je psaný drobným písmem a v nejhorším možném případě ještě zarovnaný do bloku, nikdo to nebude celé číst.

  • Na vizuální stránce si dejte velmi záležet, protože je to to první, co náborář už podvědomě hodnotí.
  • Zároveň je důležité přizpůsobit vzhled životopisu oboru, kam se chcete hlásit. Životopis určený do státní správy by měl vypadat jinak, než životopis určený pro kreativní pozici na marketingovém oddělení.

2. Relevantnost informací

Aby se náborář ve vašem CV lépe orientoval a rychle našel, co hledá, je důležité přemýšlet nad hodnotou informací a pracovat s ní. 

  • Podívejte se, jaké požadavky mají v inzerátech a jestli se ve vašem CV vyskytují.
  • Zaměřte se na informace na první stránce, protože pokud ta nezaujme, ke čtení těch dalších se nikdo nedostane.

TIP: Průzkumy uvádí, že při prvním rychlém náhledu personalisté stráví nad jedním životopisem pouze 5 vteřin. Proto je důležité, aby hned v úvodu našli, co hledají.

3. Konkrétnost informací

Odrážky jsou super, na dlouhý sloh není nikdo zvědavý, ale pozor, ať se při snaze o maximální stručnost a přehlednost neztratí význam.

  • Uvedené informace by měly být konkrétní, aby si kdokoliv, kdo bude váš životopis číst, uměl představit, co vaše práce obnášela a za co jste byli zodpovědní.

TIP: Pozor na věty typu: „Účast na náborových akcích.“ Co z toho má náborář přesně pochopit? Jaká byla kandidátova role? Pozorovatel, zapisovatel, připravil podklady, vedl pohovor, školil se? Pozor také na slova jako „podílení se“ „spolupráce s“ apod.

4. Napište něco o sobě

Jak už jsme si v úvodu řekli, pro nového zaměstnavatele není důležitý jen přehled vašich zkušeností, ale co mu můžete přinést, co umíte, jaké jsou vaše silné stránky a jací jste osobnostně.

  • Firmy z vás musí cítit opravdový zájem o pozici nebo o daný obor. Nejen, že vám bez toho příliš nebude fungovat životopis, ale budete s tím mít problémy i u pohovoru.

TIP: Jak napsat životopis? Myslete na to, že otázky, které budou na pohovoru padat se odvíjí od informací, které jim prostřednictvím svého životopisu poskytnete. Takže pokud se o něčem na pohovoru bavit nechcete, pak je dobré na to v životopisu neupozorňovat.

5. Kvalitní šablona životopisu = polovina práce

Najděte si na internetu šablonu, která maximálně odpovídá vaší pozici, případně oboru, projděte si požadavky z inzerátů a ty nejdůležitější do životopisu zapracujte.

Produktová manažerka ve společnosti LMC a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.