Kdy posílat životopis, aby měl šanci na úspěch

Náborář přemýšlí, kdy bude mít inzerovaná pozice nejvyšší čtenost. Člověk, který hledá práci, pro změnu přemýšlí, kdy bude nejlepší reagovat, aby si náborář životopis přečetl a nezapadl mezi desítky jiných.

Spousta klientů se nás často ptá, kdy posílat životopis, aby měl největší šanci na úspěch. Odpověď je ve skutečnosti velmi jednoduchá – OKAMŽITĚ.

Čím dřív zareagujete, tím lépe pro vás. Pokud jste například narazili na zajímavou nabídku na sociálních sítích, rozhodně na nic nečekejte a okamžitě nastartujte nějakou konverzaci s autorem příspěvku. Spousta firem inzerci pozastavuje, když získá potřebné množství uchazečů (to může být klidně za pár dní). To, že je v inzerátu uvedené nějaké datum, ještě neznamená, že tam nabídku zítra znovu najdete.

Neřešte tolik KDY, ale spíš JAK náboráře zaujmout

Nejde ani tolik o to „KDY“, ale spíš „JAK“Kvalitní životopis, poutavý průvodní/motivační dopis, profesionální sebeprezentace… To vše hraje významnější úlohu než to, zda odpovídáte v sobotu po obědě či v pondělí dopoledne.

Když už jsme u otázky času – nešetřete s ním zejména v oblasti přípravy vaší reakce na inzerát. Vylaďte všechny podklady, které odesíláte. Jde o nejvýnosnější investici, kterou v tomto ohledu můžete udělat

Pokud vás zajímají čísla, pojďte se mnou nahlédnout do zákulisí HR kanceláře a zjistit, co a jak probíhá.

Ve kterém období lidé nejvíc mění práci?

Klasicky nejslabší objem reakcí chodí v období vánočních svátků. Hned v závěsu jsou letní měsíce. Lidé se zkrátka všeobecně soustředí na jiné priority, než je změna zaměstnání. 

Naopak nejvíce reakcí chodí na počátku roku, kdy jsme všichni ještě pod vlivem svých novoročních předsevzetí. A pak zde máme období přelomu léta a podzimu. To jsou zase lidé plní elánu z dovolených a odhodlaněji se staví k radikálnějším změnám. 

Koronavirová krize zamávala i se zajetými standardy a loňský rok vypadal dle dat skupiny LMC takto.

Procentuální meziroční změny na pracovních portálech
Ve které dny mají náboráři nejvíc napilno?

Nejspíš i vy jste již zaslechli náborářské pravidlo „Vypusťte to v pátek odpoledne!“. Ano, je to zlatý standard náborářské práce. Logická dedukce napovídá, že o víkendovém volném času se na inzerát podívá více případných zájemců. Je zde ale jisté ALE. Moderní doba je neúprosná, je rychlá a je permanentně online. V důsledku toho se postupně začíná ukazovat, že víkendové hledání se posunuje primárně do tria: pondělí – úterý – středa

Dává to jistý smysl. Moje práce mě štve. Když už je konečně víkend, opravdu si jej chci kazit tím, že se budu dívat na inzerci, u níž ne vždy splňuji všechna kritéria? Ne, nejspíš využiji hluchých míst na počátku týdne.

Kolik životopisů průměrně v jednotlivé dny dorazí

Práce náboráře je o zpracování opravdu velkého množství dat a především o dodržování termínů. Bez dobrého plánování a systému se tak v práci neobejdete. Každý máme trošku jiné zvyky a jiný systém, nedá se tedy obecně určit, kdy se vaší reakci bude náborář s největší pozorností věnovat.

Bavíme-li se o klasické odpovědi na inzerát prostřednictvím pracovního portálu, reagujte ideálně ihned. Pokud plánujete do firmy například volat, nebo oslovovat náboráře přímo, pondělí dopoledne bych vám doporučila vynechat. Když zvolíte například čtvrtek, určitě pochodíte lépe.

Kdy ideálně poslat životopis vzhledem k datu zveřejnění inzerce?

V této otázce hraje nejvýznamnější roli typ pozice. Pokud víte, že odborníků vašeho charakteru je v České republice jen několik desítek, můžete se přihlásit klidně i za minutu dvanáct. 

V okamžiku, kdy se obsazuje například administrativní pozice bez výraznějších požadavků na kompetence, dorazí velké množství reakcí v relativně krátkém časovém úseku.

Zde je vyšší pravděpodobnost, že si firma z velkého množství kandidátů vybere toho pravého již během několika málo dní a následně inzerát stáhne. V horším případě nestáhne a vy budete reagovat na pozici, která už je možná dávno obsazená.

Pokud se ucházíte o pozice, o které je aktuálně na trhu velký zájem (administrativa, asistentské pozice, personalistika a HR, ale také management) reagujte co nejdříve.

Nepodléhejte pocitu marnosti, když u inzerce uvidíte poznámku, že inzerát brzy končí. Pokud vás pozice zaujala, vždycky má smysl to zkusit. I když to třeba nestihnete a vaše reakce dorazí až dlouho po protržení cílové pásky, může se stát, že zaujmete a třeba se pro vás objeví jiná pozice.

Ať je ráno, poledne či večer, přeji vám hodně zdaru! 

Našla jsem se ve světě interního HR a náboru. Alespoň do doby, než se mi narodila před třemi lety dcera. Od té doby exceluji v kategoriích jako je skvělý time management, flexibilita, vysoká míra frustrační tolerance, krizový management, vysoká výkonnost po celou dobu směn v režimu 24/7.