Otázka na silné a slabé stránky je na pohovorech navzdory novodobým trendům v náboru nadále oblíbeným evergreenem. Málokterý náborář vám v dnešní době tuto otázku položí v její plné nahotě. Všichni se ji snaží formulovat více či méně kreativně.
„Jak odpovídají vaše schopnosti a zkušenosti našim požadavkům na kandidáta?“
„Kdybyste byl na našem místě, jaký by byl váš argument pro to, abychom vás zvolili jako vítěze výběrového řízení?“
„Na co jste ve své kariéře skutečně hrdý/á?“
„Co si myslíte, že z vás dělá skvělého manažera/kolegu/zaměstnance?“
Vždy berte v potaz, na co a kam se hlásíte. Chcete-li získat pozici HR analytika, náboráře rozhodně nezaujmete tím, že v Excelu umíte udělat jen krásná různobarevná okénka. Detailista bude vítán například na pozici účetního charakteru.
Na pozici kreativního marketingového manažera už však kvůli detailistovi nikdo ohňostroj střílet nebude.
Jste efektivní v zajetých kolejích a nenudí vás dělat každý den víceméně to samé? Ve velkém korporátu náboráře nejspíš nadchnete. Ve start-upu nad vámi možná ale zlomí hůl, jelikož budou chtít někoho přizpůsobivého a kreativního.
Své nedostatky můžete prezentovat tak, že z nich nakonec vyjde spíše výhoda. Jak na to? Jednou krátkou větou zmiňte, co u sebe vnímáte jako slabou stránku nebo rezervu. A třemi dalšími popište, jak se s ní perete, co děláte pro její odstranění a třeba uveďte případ, kdy jste ji úspěšně porazili.
Procházení desítek pracovních inzerátů často zanechá v kandidátech stopu. Přijdou k pohovoru a mluví úplně jiným jazykem.
„Jsem důsledná, tvrdě pracuji a mám dobré organizační schopnosti.“
„Jsem důsledná, vše si ráda pohlídám až do úplného konce. Když něco slíbím, tak to dodržím. Vždy mám radši víc práce a dynamické prostředí, než abych se nudila. Ráda vymýšlím, jak by mohly věci fungovat lépe a efektivněji. Jakmile se rozkoukám, nepotřebuji podrobné instrukce, práci si umím najít i zorganizovat sama. Naposledy jsem např. zavedla opatření XY, které pomohlo tomu a onomu.“
Pokuste se odhadnout už na základě znění inzerce, případně informací z webových stránek společnosti, co je pro ně u zaměstnanců důležité. Podle toho uzpůsobte svou odpověď.
V inzerci tykají a používají neformální slovník? Jako svou silnou stránku neváhejte použít to, že pro své kolegy jste často i dobrým přítelem. Je celkový dojem z firmy velmi seriózní, na úrovni a vysoce formální? Pak se hodí vaše zkušenosti z akademického prostředí nebo fakt, že v zaměstnání kladete velký důraz na zachování společenského dekora.
Umění vyzdvihnout své plusy není o žádném vychloubání se. Poukazuje na vaši osobnostní vyzrálost, sebeuvědomění a vnitřní sílu sám se sebou něco dělat.
V naší společnosti reprezentuji skupinu potenciálních zaměstnanců z řad matek na/po rodičovské. Proto zde vypíši, jak vnímám své aktuální silné stránky, které bych mohla s čistým svědomím prezentovat na případném pohovoru.
Před rodičovstvím jsem s pevným přesvědčením zmiňovala vlastnosti, že jsem dříč, srdcař a práci ráda obětuji i svůj volný čas. To by platilo i nyní, ale dítě zkrátka změní priority. Aktuálně si myslím, že má top trojka silných stránek by byla následující: dříč zůstává, dále multitasking (např. při psaní těchto řádků zvládám současně spravovat rozbité kolíčky z rukou dcery) a time management (jednoduše proto, že co si člověk nenaplánuje, s dítětem zkrátka neudělá).
Držíme vám palce!