Zajímá vás, proč jste tu práci nezískali, když vaše zkušenosti přesně odpovídaly požadavkům v inzerátu? Jít na pracovní pohovor neznamená jít odpovídat na otázky. Je to pohovor, ne rozhovor. Jít na pohovor znamená jít ukázat své schopnosti a přesvědčit zaměstnavatele o tom, že jste nejvhodnější kandidát.
Jak toho docílit a jak rozhodně ne? Připravili jsme pro vás 9 nejčastějších důvodů, proč z toho nejspíš nebude pozvánka do druhého kola.
Je pochopitelné, že vás zajímá, jak vypadá firma, jak dobře vás zaplatí a jaké benefity poskytují. Na prvním pohovoru se však obvykle tato témata neřeší. Nemůžete se přijít zeptat, co by pro vás teda měli, za kolik a jaké mají příspěvky na penzijko. Pochopte, že firmu zajímá, proč tu práci chcete dělat a jakým budete přínosem. Za to vás poté zaplatí. Nemůže to být naopak. Nikdo vás nepřijme proto, že se vám líbí plat a poskytované benefity. 🙂
Zaměstnavatel musí vidět, že to opravdu chcete, že máte o místo zájem, že je to práce, která vás baví a máte firmě co přinést. Nečekejte, že se vás na vše doptají a kdo nejlíp odpoví, ten to vyhraje. Nespoléhejte na otázky, připravte si sami, co chcete, aby se o vás budoucí zaměstnavatel dozvěděl. Jaké schopnosti a dovednosti chcete prezentovat a proč.
Jak vypadá běžná příprava na pohovor? Večer před pohovorem zjistím, kam to vlastně zítra pojedu, jak se tam dostanu. Podívám se na web společnosti a během 5 minut zjistím, čím se firma zabývá. Vypadá vaše příprava podobně? Věřte, že obecné informace nestačí. Jak chcete odpovídat na otázky typu: ,,Proč chcete pracovat právě u nás?“, když to nevíte? A když to nevíte vy, jak to má vědět váš zaměstnavatel?
Pokud se ztotožňujete s předchozími body, pak to opravdu vypadá, že to jdete jen zkusit. Většina lidí si opravdu nepřipraví téměř nic. Co chtějí, aby se o nich zaměstnavatel dozvěděl? Proč chtějí práci dělat? Jakou mají vnitřní motivaci?
Abyste měli šanci na úspěch, musíte si připravit nějaký plán, vytvořte si strategii. Ještě jednou si projděte inzerát a definujte si, jakého kandidáta nejspíš hledají? Co má umět? Jaké má mít zkušenosti? A co z toho splňujete? Co máte navíc? Jak to budete prezentovat?
Vím, že je pro mnohé z vás těžké to přijmout, ale všechno je to jen o tom, jak se prodáte. Říkáte si: ,,Jak se asi tak mám prodávat, neumím to a je mi to nepříjemné.“ Čím dřív pochopíte, že se bez toho neobejdete, tím lépe pro vás.
Na pohovoru nejde o to, odříkat, co jste studovali a jaké máte zkušenosti. To je pouze popis, navíc popis toho, co už si mohl personalista přečíst ve vašem CV. Prodat se znamená ukázat své úspěchy, výsledky, svůj přínos… Buďte sami sebou, ukažte jací jste, jaké zastáváte názory a co vás zajímá.
To je opět jen výsledek nedostatečné přípravy. Některými otázkami jste zaskočení, u jiných naopak uvádíte i naprosto nerelevantní informace. Důsledek toho je, že se personalista nedozví, co potřeboval a dá přednost jinému kandidátovi. Možná jste měli větší zkušenosti, ale on se lépe prezentoval.
Neptáte se na nic, nebo se ptáte na plat, benefity, práci z domova, počet sick days apod? To nebude fungovat. Pozor na co se ptáte, zase se vrátíme k tomu, že máte dávat najevo zájem o dané místo. Pokud u vás hraje roli počet sick days, tak…
Určitě se ale ptejte, jinak to působí, že o práci nemáte dostatečný zájem. Zeptat se můžete třeba na to, co byste měli zvládnout během zkušební lhůty, během prvního roku apod. Nechejte si přiblížit tým, se kterým budete pracovat.
Na to velký pozor, protože to, jak působíte může vše zachránit, ale také vše pokazit. Spousta uchazečů během pracovních pohovorů působí unaveně až negativně, někdy i lhostejně. Občas je na uchazečích velmi vidět, kolikrát už to nevyšlo a bojí se, že tak stane zase a začínají působit zoufale.
Někdo má naopak takové sebevědomí, že to může působit spíš arogantně. Každý jsme nějaký a nemá význam si na někoho hrát a přetvařovat se. Zkuste se ale dobře vyspat, dobře nasnídat a myslete pozitivně. 🙂
To je asi úplně to nejhorší, co můžete udělat. Opravdu to nedoporučuji, zbytečně se do toho jen zamotáte. Pak už se to těžko vysvětluje…
Hej, vy děláte ten pohovor! Není potřeba mluvit o bývalých kolezích, a v žádném případě v negativním kontextu. Nikdy si nestěžujte na šéfa, na kolegy, ani na firmu. Ať se stalo, co se stalo a možná by byla kritika oprávněná. Nedělejte to!
Dále pozor na slova jako „podílel jsem se“ apod. ,,Podílel jsem se na přípravě konference.“ Jakože jste ji vymyslel a připravil, nebo jste tiskl pozvánky? Buďte konkrétní a upozorňujte na svou dobře odvedenou práci.
Držíme vám palce, v případě dotazů jsme vám k dispozici.
Lovu zdar!