Rozeslali jste několik životopisů a po pár dnech vám konečně volá náborář s otázkou: „Máte, prosím, čas na krátký telefonický pohovor?“ Jak se na pohovor po telefonu připravit, k čemu slouží a co od něj čekat?
Stali jste se účastníkem jakéhosi druhého kola výběrového řízení, kterému se v náborářské hantýrce říká telefonický prescreening.
Metodu telefonického prescreeningu využívají náboráři k tomu, aby si ověřili, zda papírově odpovídající kandidát bude firmě sedět i osobnostně. Pomáhá jim to v rozhodnutí, koho pozvat na pohovor a koho ne.
TIP: Pokud v inzerci není nabízeno více alternativ, nechejte si širší diskuzi na toto téma spíše až na samotný pohovor. Bude na to více času. A pokud na pohovoru zazáříte, tak se zvýší vaše šance na jisté ústupky ze strany zaměstnavatele (např. původně chtějí pozici obsadit na plný úvazek, ale zajímavému kandidátovi třeba odsouhlasí 0,8 úvazku či částečný home office).
Standardně byste měli dostat možnost i vy se zeptat na to, co vás zajímá. Může se stát, že s detailnějšími dotazy budete odkázáni na přímý osobní pohovor, ale na spoustu věcí vám bude odpovězeno. Má náborářská perlička – jeden kandidát se mě zeptal, jak se ve firmě líbí mě. Pobavilo mě to, kandidát si potvrdil, že firma je opravdu skvělá a brzy se stal jedním z našich kolegů.
Všeobecně vzato, náborář vyhodnocuje dvě základní kategorie – tzv. hard skills (konkrétní znalosti týkající se pozice) a soft skills (schopnosti a dovednosti osobnostního a sociálního charakteru).
TIP: Mrkněte na srovnávače platů, jako jsou platy.cz, mujplat.cz nebo rovnaodmena.cz. Získáte představu, kde se inzerovaná pozice finančně pohybuje.
Jak si vyjednat požadované finanční ohodnocení na pohovoru, jsme psali zde.
Někdy vás ne/pozvou rovnou, jindy si vezmou čas na promyšlenou. Čekají na výsledky prescreeningu s jinými kandidáty, potřebují výsledky rozhovorů konzultovat s hiring managerem či vedoucím týmu, nebo zkrátka ještě nemají harmonogram realizace pohovorů.
Nebojte se toho! Telefonický pohovor není jen vaší zkouškou. Do ringu se jím pouští i personalista. I vy tímto rozhovorem získáte. Poznáte, zda by vám personalistou prezentované firemní prostředí svědčilo či ne.
Přistupujte k tomu celému pozitivně. To, že vám náborář volá, není proto, aby vás vystavil nepříjemné a složité situaci. Důvodem je fakt, že jste pro ně atraktivní kandidát. Dostáváte se tím do mnohem užšího výběru.
Máte po ukončení hovoru pocit, že to bylo víceméně příjemné popovídání, při němž se obě strany dozvěděly, co potřebovaly? Pokud ano, tak se můžete takřka jistě začít připravovat na osobní pohovor.