Jmenuji se Kristýna a pro státní a veřejnou správu pracuji již mnoho let, aktuálně pracuji na Ministerstvu spravedlnosti. Dostala jsem příležitost vytvořit „komunikační most“. Prostřednictvím tohoto blogu vám budu přinášet různé tipy a postřehy. Dnes se zaměříme na téma, jak se dostat do státní správy – kde hledat volné pozice, jak se vyznat v inzerátu a jak napsat životopis.
Státní správa nemá svou vlastní aplikaci ani portál, kde byste pod jedním či dvěma kliky našli všechny volné pozice najednou. Státní správa je vázaná zákony a veškeré státní i veřejné instituce musí informace o volných pracovních místech zveřejňovat na svých úředních deskách.
Pozice ve státní sféře jsou inzerované i na klasických portálech jako jobs.cz nebo prace.cz. Vzhledem k ceně inzerce zde ale rozhodně nenajdete všechna aktuální volná místa.
Většina velkých institucí má na svém webu kolonku s názvem „volná pracovní místa/kariéra“.
Některé krajské úřady uvádí všechna volná místa ve státní a veřejné správě pro daný kraj např. KÚ Královehradecký.
Oficiálně státní i veřejná správa uveřejňuje oznámení o vyhlášení výběrového řízení, nikoliv tedy inzerát.
Vyhlášení se mohou drobně lišit, ale níže zmíněné body jsou náležitostí každého oznámení o vyhlášení výběrového řízení.
Když firmě v soukromém sektoru nepošlete motivační dopis, pořád to neznamená, že vás nepozvou k pohovoru. Státní správa ale není soukromý sektor a nejde jen o to, oslovit personalistu, ale především o to, splnit zákonné náležitosti. Pokud vaše přihláška nebude kompletní, budete vyzváni k doplnění a pokud tak neučiníte, do výběrového řízení vás nezapojí.
Důkladně si pročtěte inzerát, někdy stačí čestné prohlášení jindy úředně ověřená kopie.
TIP: Zřiďte si datovou schránku. Stačí přijít s občankou na poštu a na každém Czech pointu si můžete zdarma datovou schránku zařídit. Přes datovou schránku můžete zdarma zasílat veškerou oficiální korespondenci. Můžete zasílat všechny podklady včetně výpisu z rejstříku trestů a nemusíte si ho nechat pro každé výběrové řízení vystavovat zvlášť.
Otevřete si stránky úřadu, kde vás zaujme více pozic a říkáte si, no to je super, pošlu to na všechny a snad něco vyjde? Zadržte, jen si tím uškodíte.
Na personalistu to neudělá dobrý dojem. Vzbudí to dojem, že je vám jedno kde a co budete dělat, hlavně když budete mít „teplé místečko“.
Vždy je lepší si pročíst všechny inzeráty a vybrat si u dané instituce maximálně 3 místa, o které se chcete ucházet, a to ještě v závislosti na velikosti dané instituce.
Sám personalista vám může na základě vašeho životopisu nabídnout i jinou vhodnější pozici a s vašim souhlasem vás může zařadit ještě i do jiného výběrového řízení. To už máte skoro v kapse.
Mně osobně se to jednou stalo. Volali mi z úřadu, že mě bohužel nevybrali, protože jsem neměla dostatek zkušeností, ale vzhledem k tomu, že jsem se jim na pohovoru líbila, nabídli mi možnost zúčastnit se jiného výběrového řízení. Já souhlasila a na daném úřadu jsem na tomto místě pracovala skoro 5 let.
Obrňte se trpělivostí, protože státní instituce mají pro výběrová řízení zákonné lhůty. Někdy se ozvou po měsíci, jindy výběrové řízení trvá i 9 měsíců. Je rozdíl, jestli se hlásíte do pracovního nebo služebního poměru.
Když jsem se státní správou začínala, poslala jsem životopis a po 3 měsících, kdy už jsem dávno zapomněla, že jsem se někam hlásila, mi volala personalista a pozvala mě na pohovor. Byla jedinou personalistkou na daném úřadu a šla nečekaně na operaci, po které byla přes dva měsíce v pracovní neschopnosti a nikdo jiný výběrová řízení neřešil.
Zachovejte tedy klid. Hodně štěstí a pevné nervy!
V příštím článku se můžete těšit na tipy, jak upravit životopis pro státní správu a taky vám přiblížím, jak probíhají pohovory a na co se připravit.
Úspěšný den, Kristýna