Jak upravit životopis do státní správy

Tak jako ostatně u všech pozic ve všech oborech, i ve státní správě hraje zásadní roli právě životopis. Životopis by rozhodně neměl být seznam ani výčet všech vašich pracovních zkušeností. Životopis není zápočtový list pro důchod, ale vaše vizitka a vaše prezentace. Jak napsat životopis do státní správy tak, aby fungoval, se dozvíte v dnešním článku.

Jak napsat životopis do státní správy

Spousta lidí příliš nerozumí tomu, co znamená životopis upravovat, nebo přizpůsobovat pozici, když máte pořád ty stejné zkušenosti a minulost nezměníte. Úpravami rozhodně nemyslíme, abyste některé informace zkreslovali nebo lhali. Úpravami se myslí to, že z celého balíku všech vašich zkušeností a vědomostí vytáhnete pouze ty, které souvisí s pozicí, o kterou se plánujete ucházet.

Život nikoho z nás se nedá kompletně popsat na dvou stránkách.

– Životopis pro kandidáty s delší praxí

Žádný personalista nemá čas číst romány. Pamatujte si, že dvě strany A4 jsou maximum, ideální je klidně jedna stránka. 

  • Uveďte pouze relevantní zkušenosti a schopnosti vzhledem k pozici, o kterou se ucházíte. 
  • Bohatě postačí zmínit posledních max. 10 let
  • Předchozí kariéru můžete nastínit jen velmi stručně (např. pouze název pozice a firmy, nebo vyberte pozice, kde jste pracovali nejdéle). 
  • Kompletní kariéru na LinkedIn – do životopisu jen to, co je pro danou pozici stěžejní.
  • Pozor, ať nepůsobíte překvalifikovaně.
  • Zaměřte se na zkušenosti z podobného sektoru. Pokud už jste někdy pracovali ve státní sféře, v životopisu by tato informace neměla chybět.
  • Pokud máte zkušenosti primárně z jiného oboru, vysvětlete svůj zájem o místo v motivačním dopisu. Jinak si budou myslet, že to jen zkoušíte. Personalista by měl chápat, proč chcete na vybraném místě pracovat.

 Životopis absolventa

Pokud jste čerstvý absolvent, je jasné, že nemůžete uvést pouze relevantní praxi. 

  • Nebojte se sepsat všechny brigády, dobrovolné aktivity, zájmy, úspěchy v soutěžích apod. 
  • U každé brigády napište, co jste dělali
  • Snažte se zaměřit primárně na ty aktivity, které souvisí s pozicí, o kterou se ucházíte
  • Informace řaďte od těch nejdůležitějších po ty nejvíc obecné.

Shrnutí pracovních zkušeností

Životopis do státní správy zaměřte především na praxi a vzdělání, které se váže k dané pozici. To je to hlavní, co personalistu zajímá. Můžete doplnit klidně i nějaké kurzy, pokud jsou aktuální a souvisí s pozicí. 

Někteří uchazeči se mylně domnívají, že je nutné uvést kompletní přehled pracovních zkušeností kvůli výpočtu platového výměru. Personalista ale není účetní a zajímá ho především, jak se hodíte na danou pozici. Co se týká výpočtu platového výměru, ten budete řešit až před nástupem, kdy obdržíte osobní dotazník, do kterého uvedete kompletní výčet s přesnými daty pracovních pozic, registrace na ÚP, mateřskou/rodičovskou dovolenou apod. Dle tohoto dotazníku vám zaměstnavatel vypočítá přesnou výši platu. Hrubou představu si můžete udělat dle platové třídy v inzerátu. 

Zajímají vás platy ve státní správě? Věnovala jsem tomu celý článek, najdete ho na tomto odkazu.

Jaké zájmy psát do životopisu

Pokud chcete do životopisu napsat své zájmy, napište je, ale i ty by měly korespondovat s danou pozicí. Pokud uvedete všeobecné zájmy, nikoho tím nezaujmete a zbytečně si uberete místo. Máte nějaký netradiční koníček jako lukostřelbu, dobrovolnictví v nějakém spolku, vaření exotických jídel, které fotíte na Instragram? Takové zájmy určitě uveďte a klidně přiložte i odkazy.

Když jsem se hlásila na ministerstvo spravedlnosti, uvedla jsem do svých zájmů dobrovolnictví ve vězení. Komisi to zaujalo a také mi to pomohlo získat plusové body, protože práce mého odboru se váže mimo jiné i k vězeňství.

Vyprávění historek z vězení mi pomohlo udělat dobrý dojem i v soukromém sektoru. Na pohovoru v pojišťovně jsem personalisty tak rozesmála, že jsem místo získala. Nebojte se tedy uvést koníčky, které jsou vaší skutečnou vášní a máte k nim co říct. 

Uvádět mateřskou/rodičovskou dovolenou do životopisu

Je potřeba si uvědomit, že ne všechny pozice jsou vzhledem k charakteru výkonu či pracovní doby vhodné pro někoho, kdo pečuje o děti. Zároveň existují pozice, které jsou vhodnější, a dokonce vás fakt, že máte děti, může zvýhodnit, protože zaměstnavatel bude vědět, že mu jen tak neodejdete a na místě nějakou dobu setrváte. Taková je alespoň moje osobní zkušenost. Takže já jsem pro, klidně to do životopisu napište. 

Věnujte ale pozornost místu, na které se hlásíte. Pokud se například budete hlásit na místo, které je na přepážce (např. evidence obyvatel a osobních dokladů) mohlo by vám to uškodit. Na těchto pozicích se předpokládá, že budete pracovat bez změněné pracovní doby, což znamená, že minimálně v pondělí a ve středu budete mít dlouhý úřední den. 

Pro všechny, kteří potřebují flexibilnější pracovní dobu, třeba kvůli vyzvedávání dětí ze školky, jsou vhodné pozice např. na odboru životního prostředí, ve školství, v ekonomickém, personálním úseku nebo v informatice. Na všech těchto pozicích je možný individuální příchod a odchod po dohodě s tajemníkem úřadu. 

Pokud nemáte hlídací babičku, na pohovoru nelžete a raději řekněte pravdu, ušetříte si tak nepříjemnosti. Připravte si nějaký návrh, jak plánujete rodinu a práci synchronizovat. Už na pohovor přijďte s konkrétními požadavky, jaké úlevy potřebujete a co naopak můžete nabídnout na oplátku. Zaměstnavatel ocení vaši pravdomluvnost a snahu hledat řešení. 

Krásný den, držím vám palce!

Vaše Kristýna

Jsem úředník tělem i duší, pracuji ve státní sféře už 17 let. Poznala jsem práci na úřadech, na soudu i na ministerstvu. Ve svých článcích vás se státní sférou seznámím a poradím, jak zde získat práci.