Bleskový telefonický pohovor – HR prescreening

Rozeslali jste několik životopisů a po pár dnech vám konečně volá náborář s otázkou: „Máte, prosím, čas na krátký telefonický pohovor?“ Jak se na pohovor po telefonu připravit, k čemu slouží a co od něj čekat?

Co telefonický pohovor znamená

Stali jste se účastníkem jakéhosi druhého kola výběrového řízení, kterému se v náborářské hantýrce říká telefonický prescreening.

Metodu telefonického prescreeningu využívají náboráři k tomu, aby si ověřili, zda papírově odpovídající kandidát bude firmě sedět i osobnostně. Pomáhá jim to v rozhodnutí, koho pozvat na pohovor a koho ne.

Na co se personalisté během telefonického pohovoru ptají

  • Doplnění nejasností z životopisu: Delší časové mezery mezi zaměstnáními, krátká/dlouhá doba studia, nedostatečně popsané pracovní zkušenosti, častá fluktuace apod.
  • Zájem o danou pozici: Každý zaměstnavatel chce přijmout motivovaného kandidáta, který o dané místo skutečně stojí a práce ho bude naplňovat. Připravte se tedy na otázku: „Co vás na našem inzerátu zaujalo?“
  • Potřebné zkušenosti: Dále může náboráře zajímat krátký nástin vašich profesních zkušeností vztahujících se k pozici, o níž se ucházíte.
  • Znalost cizího jazyka: Vyžaduje-li pozice znalost cizího jazyka, může být součástí rozhovoru i krátká zkouška. Většinou postačí několik málo vět. Obrázek o jazykové úrovni si zkušený náborář udělá rychle.
  • Lokalita zaměstnání: Jak to budete mít s dopravou? Kolik času vám zabere dojíždění? Je to pro vás přijatelné?
  • Nástup: Kdy budete moct nastoupit?
  • Mzdová očekávání: Často je otázka kladena ve smyslu rozpětí minimální požadovaná mzda – optimální požadovaná mzda. Nelekejte se toho. V této fázi jde skutečně pouze o orientační otázku. Za prvé se ukáže, zda kandidát má přehled, kde se pozice finančně pohybuje. Za druhé to umožňuje ušetřit čas oběma stranám, pokud se finanční představy obou stran výrazně liší. Zdůrazňuji slovo VÝRAZNĚ. Nikdo dobrého kandidáta nezamítne proto, že si optimální mzdu představuje o pár tisíc výše, než je plánovaný budget na pozici. 
  • Spolupráce HPP/IČO/Zkrácený úvazek: Je-li v inzerátu možnost výběru, takřka jistě padne otázka, jakou formu úvazku preferujete.

TIP: Pokud v inzerci není nabízeno více alternativ, nechejte si širší diskuzi na toto téma spíše až na samotný pohovor. Bude na to více času. A pokud na pohovoru zazáříte, tak se zvýší vaše šance na jisté ústupky ze strany zaměstnavatele (např. původně chtějí pozici obsadit na plný úvazek, ale zajímavému kandidátovi třeba odsouhlasí 0,8 úvazku či částečný home office).

Standardně byste měli dostat možnost i vy se zeptat na to, co vás zajímá. Může se stát, že s detailnějšími dotazy budete odkázáni na přímý osobní pohovor, ale na spoustu věcí vám bude odpovězeno. Má náborářská perlička – jeden kandidát se mě zeptal, jak se ve firmě líbí mě. Pobavilo mě to, kandidát si potvrdil, že firma je opravdu skvělá a brzy se stal jedním z našich kolegů.

Co vše zkušený personalista vyhodnotí

Všeobecně vzato, náborář vyhodnocuje dvě základní kategorie – tzv. hard skills (konkrétní znalosti týkající se pozice) a soft skills (schopnosti a dovednosti osobnostního a sociálního charakteru).

  • Praktický a znalostní background pro pozici.
  • Vaši motivaci pro nové zaměstnání.
  • Schopnost reagovat spontánně, přirozeně ale též přiměřeně.
  • Verbální dovednosti.
  • Sociální schopnosti.
  • Ochotu přizpůsobit se.
  • Míru odolnosti vůči stresu.
  • Odhadne váš osobnostní profil a vyhodnotí, nakolik koresponduje s firemní kulturou.

Jak úspěšně zvládnout pohovor po telefonu

  • Buďte pozitivní, přirození, pravdomluvní.
  • Mějte přehled o pozicích, na něž odpovídáte. Vyhnete se trapasu v podobě vašeho dotazu, kvůli jaké pozici vám náborář volá.
  • Pokud to alespoň trochu půjde, rozhovor absolvujte ihned. Je-li situace výrazně nepříznivá, domluvte se s náborářem na jiném konkrétním čase.
  • Odpovídejte přímo na otázky. Neodbíhejte od tématu. Náboráři jsou komunikativní lidé, ale potřebují se dozvědět konkrétní věci. Nemohou a nechtějí s vámi probírat čtvrt hodiny, jak jste včera zmokli se psem na procházce podél řeky. 
  • Nechte náboráře domluvit. Neskákejte mu do řeči v polovině věty jen proto, že zhruba tušíte, na co se vás chce zeptat.
  • Zvlášť téma mzdy je někomu nepříjemné. Přesto se snažte mluvit otevřeně. Nepodhodnocujte se, ale ani nepřeceňujte.

TIP: Mrkněte na srovnávače platů, jako jsou platy.czmujplat.cz nebo rovnaodmena.cz. Získáte představu, kde se inzerovaná pozice finančně pohybuje. 

Jak si vyjednat požadované finanční ohodnocení na pohovoru, jsme psali zde.

Kdy mě pozvou na pohovor?

Někdy vás ne/pozvou rovnou, jindy si vezmou čas na promyšlenou. Čekají na výsledky prescreeningu s jinými kandidáty, potřebují výsledky rozhovorů konzultovat s hiring managerem či vedoucím týmu, nebo zkrátka ještě nemají harmonogram realizace pohovorů.

K osobnímu pohovoru už je to jen krůček…

Nebojte se toho! Telefonický pohovor není jen vaší zkouškou. Do ringu se jím pouští i personalista. I vy tímto rozhovorem získáte. Poznáte, zda by vám personalistou prezentované firemní prostředí svědčilo či ne.

Přistupujte k tomu celému pozitivně. To, že vám náborář volá, není proto, aby vás vystavil nepříjemné a složité situaci. Důvodem je fakt, že jste pro ně atraktivní kandidát. Dostáváte se tím do mnohem užšího výběru. 

Máte po ukončení hovoru pocit, že to bylo víceméně příjemné popovídání, při němž se obě strany dozvěděly, co potřebovaly? Pokud ano, tak se můžete takřka jistě začít připravovat na osobní pohovor.

Našla jsem se ve světě interního HR a náboru. Alespoň do doby, než se mi narodila před třemi lety dcera. Od té doby exceluji v kategoriích jako je skvělý time management, flexibilita, vysoká míra frustrační tolerance, krizový management, vysoká výkonnost po celou dobu směn v režimu 24/7.
Komentáře