Jak důležitý je motivační dopis

Motivační dopis, průvodní dopis, úvodní email – říkejme tomu jakkoliv. Pro někoho noční můra, pro někoho přežitek, za nás otevřené dveře k pracovnímu pohovoru.

Sami jsme v listopadu obsazovali tři nové pozice, tak se s vámi mohu podělit o čerstvé zkušenosti + konkrétní ukázky + názory lidí z různých oborů.

Kolik lidí motivační/průvodní dopis posílá

Na LinkedIn jsem vytvořila anketu, ve které jsem se vás ptala, jestli posíláte firmám motivační dopis. Výsledky jsou následující:

Vaše názory na psaní motivačního dopisu


Příspěvek má 102 komentářů, takže pochopitelně nemůžu rozvést všechny postřehy. Zde jsou nejčastější:

  1. Lidé si myslí, že je to základ a má to smysl.
  2. Pokud si firma nedá práci s tím, aby kvalitně sepsala inzerát, nemá nárok chtít po uchazečích motivační dopis.
  3. Někteří mají problém se slovem „motivace“. Neví, proč by měli psát firmě, že je to jejich dream job apod.
  4. Jiní si myslí, že to náboráři nečtou.
  5. Vnímají motivační/průvodní dopis jako prostor pro objasnění a doplnění informací.
  6. Někteří si myslí, že je to přežitek a není to potřeba.

Jak to vidíme my


  1. Myslíme si, že je to základ a má to smysl.
  2. Souhlasíme s tím, že pokud vás pozice příliš nezaujala a z inzerátu ani není jasné, o co přesně jde, nemá smysl ztrácet čas.
  3. Říkejme tomu jakkoliv – samotný název přece nehraje roli.
  4. Někteří to nečtou a někteří ano. Pokud je to zaujme a je pro ně důležité, koho přijímají, věřte, že si to přečtou.
  5. Naprostý souhlas. Pokud měníte obor, zaměření nebo pozici, vracíte se ze zahraničí/z mateřské dovolené nebo dokončujete školu – ideální prostor, kde vše můžete objasnit.
  6. Jen někteří z těch „některých“ si to mohou dovolit. 🙂 Pokud jste velmi poptávaný specialista, pak se samozřejmě o motivačním dopisu nemusíme bavit.

Pokud měníte obor/pozici nebo jste nikdy nic podobného nedělali a nenapíšete, proč máte o místo zájem, působí to spíš tak, že to jen zkoušíte.

Co vám zaslání motivačního/průvodního dopisu přinese


Napište firmě, co jim můžete přinést a dokažte, že jste ten, koho hledají.

Spousta firem bojuje s enormním zájmem o nejrůznější pozice a není v kapacitách žádné firmy každého uchazeče minimálně telefonicky kontaktovat.

Nám se za deset dní přihlásilo 299 uchazečů. Více než 140 jich opravdu mělo relevantní zkušenosti. Právě motivační dopisy nám při výběru velmi pomáhaly.

Výběrové řízení nám zabralo spoustu času. Uchazečům jsme se snažili posílat podrobný feedback, proč to nevyšlo a co mohou na své prezentaci zlepšit. Pokud by vás zajímaly nejčastější chyby uchazečů, psala jsem o tom zde.

Celkově jsme nad výběrovým řízením ve třech lidech trávili naše večery celé 4 týdny.

Až si budete zase říkat, že přece nebudete zabíjet 10 minut svého času nad motivačním dopisem, zkuste si představit, jak asi vypadá práce náboráře.

Když se pokusíte náboráři práci usnadnit, a ano právě motivační/průvodní dopis v tom může pomoct, vyplatí se vám to.

V následujícím článku zveřejníme motivační dopisy našich nových kolegů, kteří souhlasili s tím, že se o ně s vámi můžeme podělit.

Úspěšný den a lovu zdar!

Vaše Petra

Produktová manažerka a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.