Líbí se vám nějaká firma, ale nikde jste nenašli inzerát, na který byste mohli přímo odpovědět? Přesto chcete, aby o vás věděli? V dnešním článku najdete několik tipů, jak zaujmout firmu, která aktuálně nikoho nehledá a jak napsat motivační dopis naslepo.
S lehkou nadsázkou si pojďme rozdělit dva základní přístupy pomocí termínů „stará škola“ a „nová škola“. Upozorňuji, že ani jeden z nich není dokonalý či špatný. Vezměte si z každého něco a zkombinujte si to dle svých preferencí.
Ano, stará škola znamená starou dobrou kombinaci motivačního dopisu a životopisu. Bez přílišných zásahů vymožeností moderní techniky, sociálních sítí, specializovaných webů a aplikací.
Budete-li firmu kontaktovat prostřednictvím emailu, motivační dopis klidně vložte přímo do těla mailu a do přílohy připojte životopis. Pokud se ucházíte o nějakou kreativní pozici (grafik, designér, specialista sociálních sítí), do mailu napište jen pár řádků, vysvětlete důvod, proč píšete a motivační dopis zpracujte v nějaké vizuálně zajímavé šabloně a připojte ji do přílohy. Ukážete tak svou kreativitu a estetické cítění.
Pokud nejste kreativec, jde primárně o text a v každém textu jde zejména o gramatiku. Stylistika je jistě super, ale bez gramatiky se ani vzletný text neodlepí od tíživého dna nekvality. Nezpochybnitelné pravidlo tvrdí, že čím víckrát po sobě text čtete, tím menší je pravděpodobnost, že si všimnete existující chyby. Proto dejte své texty přečíst nezaujaté třetí straně.
Osobní kontakt je méně zapomenutelný než ten písemný. Využijte tedy příležitostí při různých Dnech otevřených dveří, prezentace firmy při veletrzích, konferencích, výstavách… Samozřejmě se bavíme o době, kdy se vlak opět vrátí do svých starých dobrých kolejí a nebude nadále levitovat v nevyzpytatelných výšinách současné pandemické situace.
Známosti otevírají mnohé dveře. Máte-li ve firmě někoho známého, rozhodně to usnadní situaci. Může na vás dát reference, vyzdvihnout vaše přednosti a zkušenosti, zaručit se za vás. Pokud nikoho takového nemáte, využijte první bod z níže uvedené „nové školy“. Vnitřní kontakty si utvořte.
Hurá na sociální sítě! Beztak na nich trávíte denně (minimálně) desítky minut. V této souvislosti se bavíme zejména o profesní síti LinkedIn. Sledujte svou vysněnou firmu. Propojujte se se zajímavými lidmi z dané společnosti. Při zasílání žádosti o propojení můžete připojit i krátkou zprávu. Využijte toho a napište jim. Sledujte, co zaměstnanci firmy postují. Komentujte jejich příspěvky. Jednoduše se zapojte do komunikace a vytvořte si tak ve své vysněné firmě „známé“.
Takřka zaručená cesta k neúspěchu je posílat své materiály na všeobecné emaily. Nedělejte to, jde o zbytečný výdej energie. Hledejte konkrétní kontaktní údaje na konkrétní lidi. Nemusí to být přímo náboráři a personalisté. Mohou to být i jednotliví vedoucí oddělení a ředitelé. Věřte, že při náboru jsou to především oni, kdo rozhodují o ne/přijetí kandidáta.
Kde a jak klíčové kontakty najít? Pod profilem každé společnosti najdete odkaz na její zaměstnance, kteří mají na LinkedIn založený osobní účet. ↓↓
Využít můžete také představení firem na portálech jako welcometothejunge nebo cocuma, které vám umožní nahlédnout do zákulisí. U každé společnosti najdete hezkou prezentaci toho, čím se firma zabývá a jak to u nich funguje. Pro případ, že zrovna žádnou pozici neobsazují, dobře poslouží kontakty na klíčové zaměstnance, na které se můžete obrátit. ↓↓
Málokdo je ochoten „ztrácet čas“ čtením dlouhých textů. Zvlášť, když jde o texty nevyžádané. Váš životopis i motivační dopis proto musí na první pohled upoutat pozornost vizuálně i svým obsahem. Vyberte si tedy nějakou moderní a originální šablonu a sepište do ní všechny zkušenosti a schopnosti, které by mohly být pro vybranou firmu klíčové.
Pokud nejste velký pisálek a motivační dopis by byl kámen úrazu, zkuste na to jít originálně. Zpracujte si přehlednou, stručnou a jasnou osnovu zvýrazňující vaše úspěchy, klady a silné stránky. Spousta jedinců reaguje lépe na vizuální podněty. Navíc se tím odlišíte od ostatních. ↓↓
Byť jsem notorický životní optimista, tak z hlediska reakce do firmy tzv. „na blind“ jsem spíše skeptik. Nutno však uznat, že na výhru v loterii příliš šancí také nemáte, a přesto máme díky ní v zemi několik nových milionářů. Když to může vyjít jim, proč by to nemohlo vyjít i vám při hledání svého dream jobu.
Držím vám palce a přeji, ať se svých snů držíte a uspějete!