Co všechno se může pokazit na pracovním pohovoru

Co všechno se může pokazit na pracovním pohovoru

Pracovní pohovory jsou klíčovou fází náborového procesu, která může rozhodnout o vaší budoucí kariéře. I když se pečlivě připravíte, může se stát, že se něco pokazí. V dnešním článku vám přinášíme přehled nejčastějších fuck-upů a tipy, jak se jim obloukem vyhnout. 🙂

Nedostatečná příprava

Nedostatečná příprava na pracovní pohovor je jednou z nejčastějších chyb. Pokud dorazíte na pracovní pohovor, aniž byste si předem něco o dané firmě zjistili, pravděpodobně to moc nedopadne… Dokonce se může stát, že se pořádně zapotíte, když se vás zeptají na názor na nový produkt nebo například redesign firemního webu.

Jak se tomu vyhnout?

  • Proveďte důkladný průzkum: Nastudujte si co nejvíce informací o firmě, jejích hodnotách a aktuálních projektech. Dobře vám může posloužit atmoskop.cz, kde se dozvíte vše o firemní kultuře a o tom, jak se lidem ve firmě pracuje. Určitě omrkněte, jak se firmě prezentuje na sociálních sítích, kde se dozvíte aktuální novinky.
  • Připravte si odpovědi: Připravte si odpovědi na běžné otázky, jako jsou vaše silné stránky, proč chcete pracovat pro tuto firmu a jaké máte relevantní zkušenosti pro pozici, o kterou se ucházíte.
  • Připravte si otázky: Mějte připravené otázky, které chcete položit náboráři, aby bylo zřejmé, že máte o firmu skutečný zájem. Vždycky nějakou otázku položte, i kdyby vás už tlačil čas, nebo vám bylo prozatím vše jasné. Pokud nebudete proaktivní, nezapamatují si vás. 🙂

Špatný první dojem

Jak se říká, první dojme podruhé neuděláš. Nevhodné oblečení, nedostatek sebevědomí, nebo pozdní příchod… To vše může negativně ovlivnit váš pohovor ještě předtím, než vůbec začnete mluvit.

Jak se tomu vyhnout?

  • Dodržujte dress code: Vyberte si oblečení, které odpovídá kultuře firmy a pozici, o kterou se ucházíte. Myslete na to, že doba už trošku pokročila a není potřeba se na pohovor stylizovat do někoho, kým ve skutečnosti nejste. Ideálně se oblečte tak, jak byste se oblékali, kdybyste v dané firmě pracovali. Rozhodně přijďte upravení, voňaví a v oblečení, které není obnošené a vytahané. Ideálně v uzavřených neošoupaných botách. Není ale potřeba vytahovat maturitní oblek. 🙂
  • Buďte dochvilní: Přijďte na místo pohovoru alespoň 10 minut předem.
  • Sebeuvědomění: Buďte si vědomi řeči svého těla. Usmívejte se, udržujte oční kontakt a pevný stisk ruky. Seďte přirozeně, ale rovně. Pokud se pohovoru účastní více lidí, udržujte oční kontakt na střídačku postupně se všemi.

Nedostatečná komunikace

Nesrozumitelné odpovědi, nedostatek aktivního naslouchání nebo přerušování náboráře mohou vést k negativnímu dojmu.

Jak se tomu vyhnout?

  • Praktikujte jasnou komunikaci: Odpovídejte stručně a k věci, vyhýbejte se dlouhým a nesouvislým odpovědím. Chápu, že jste si připravili, co vše byste svému potenciálnímu zaměstnavateli rádi sdělili a odprezentovali tak to nejlepší z vás. Myslete ale na to, že pravděpodobně nejste jediní, koho ten den na pohovoru mají. Respektujte stanovaný čas a odpovídejte stručně na to, co se vás ptají.
  • Aktivně naslouchejte: Poslouchejte pozorně otázky a reagujte na ně přímo. Vynechejte dlouhé příběhy a nerelevantní omáčku kolem.
  • Nepřerušujte: Dejte náboráři prostor k dokončení otázky nebo myšlenky. Neskákejte do řeči a vyčkejte na svůj prostor.

Nesoulad s firemní kulturou

Pokud vaše hodnoty a způsob práce neodpovídají firemní kultuře, může to být pro náboráře signál, že nejste pro firmu vhodným kandidátem.

Jak se tomu vyhnout?

  • Poznejte firemní kulturu: Předem zjistěte, jaké hodnoty a pracovní prostředí firma preferuje. Posloužit může výše zmíněný atmoskop.cz. Spoustu užitečných informací často nabídne i pracovní inzerát.
  • Přizpůsobte se: Zdůrazněte aspekty své osobnosti a pracovního stylu, které jsou v souladu s firemní kulturou.

Přílišné sebechválení nebo naopak nedostatečné sebevědomí

Přílišné vychvalování vlastních úspěchů může působit arogantně, zatímco nedostatek sebevědomí může naznačovat, že si nevěříte.

Jak se tomu vyhnout?

  • Buďte vyvážení: Při popisu svých úspěchů buďte konkrétní. Ukažte, jak jste přispěli k týmovým cílům.
  • Projevte sebevědomí: Vyjádřete důvěru ve své schopnosti a připravenost přinést hodnotu firmě.

Neznalost CV a relevance zkušeností

Pokud nejste schopni vysvětlit nebo podrobněji popsat své předchozí zkušenosti a úspěchy uvedené v životopise, může to vyvolat dojem, že jste si CV napsali bez hlubšího zamyšlení.

Jak se tomu vyhnout?

  • Znajte svůj životopis: Před pohovorem si důkladně projděte svůj životopis a připravte si příběhy, které ilustrují vaše zkušenosti a úspěchy.
  • Zdůrazněte relevanci: Ukažte, jak vaše předchozí zkušenosti přímo souvisí s pozicí, o kterou se ucházíte.

Negativní mluvení o předchozím zaměstnavateli

Negativní vyjadřování o předchozích zaměstnavatelích může působit neprofesionálně a může vyvolat obavy o vaší schopnosti řešit konflikty konstruktivně.

Jak se tomu vyhnout?

  • Buďte pozitivní: I když jste měli negativní zkušenosti, snažte se je prezentovat neutrálně a zaměřte se na to, co jste se naučili.
  • Zaměřte se na budoucnost: Mluvte o tom, proč vás láká nová pozice a jaké výzvy a příležitosti v ní vidíte.

Pracovní pohovor otázky a odpovědi

Pracovní pohovor je příležitostí ukázat se v nejlepším světle, ale i malé chyby mohou mít velký dopad. S důkladnou přípravou, pozitivním přístupem a jasnou komunikací můžete tyto potenciální problémy minimalizovat a zvýšit své šance na úspěch.

Na co se ptát při pohovoru zaměstnavatele

Je velmi důležité zjistit, co by práce na dané pozici obnášela, abyste věděli, co vás čeká a aby radost z nově získané práce přežila první týden. Seznam otázek, na které byste se měli zeptat na pohovoru, najdete v našem minulém článku.

Pamatujte, že klíčem k úspěchu je nejen ukázat své schopnosti a zkušenosti, ale také svou schopnost zapadnout do firemní kultury a přinést hodnotu týmu.

Otázky z pracovních pohovorů
Otázky z pracovních pohovorů

Úspěšný start nové kariéry přeje Petra

Produktová manažerka a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.