O čem se bavit s personalistou ve výtahu?

Často se mě ptáte, co je klíčovým faktorem pro úspěch na pracovním pohovoru. Podle mě si musíte především lidsky sednout. Na pohovor příjde 10 lidí a všichni mají srovnatelné zkušenosti, ale když si má šéf vybrat, se kterým z nich by šel na oběd, výběr se výrazně zúží. Žádný šéf si do týmu nepřijme někoho, kdo mu byl již na pohovoru nesympatický, i kdyby měl nejlepší zkušenosti ze všech uchazečů.

Největší roli hraje první dojem, to asi není nic překvapujícího… První obrázek si o člověku uděláte, už když ho vidíte z dálky. Mozek porovnává pozorované vjemy a hodnotí je podle předchozích zkušeností. Kolikrát se vám ale někdo „z dálky“ moc pozdávat nemusí a vytvoříte si nějaký předsudek. Ten se buď potvrdí, nebo rozbije po tom, co se spolu dáte do řeči.

Cesta z recepce, kam si vás personalista přijde vyzvednout, do kanceláře, kde se bude pohovor konat, může trvat i několik minut. Když budete celou dobu mlčet, přiliš ho tím nezaujmete, daleko víc znervózníte, a to se na pohovoru výrazně promítne.

O čem se ale dát do řeči s člověkem, kterého vidíte poprvé v životě?

Spousta lidí dokáže hodiny a hodiny povídat o svých oblíbených tématech, ale ostatní jsou úplně ztracení nebo otrávení. Pokud jste tedy introvert, nezoufejte, extroverti jsou na tom často ještě hůř. 🙂

Krátké formální konverzaci s cizím člověkem se říká „small talk“ aneb umění mluvit o ničem, v překladu „malý, nevýznamný hovor“. Já bych ho úplně nevýznamným nenazývala, naopak! Můžete se bavit třeba o počasí, nebo o tom, jakou jste měli cestu, můžete se personalisty zeptat, jak se má. Nikoho to sice příliš nezajímá, ale navodí to lepší atmosféru a pohovor bude mnohem osobitější a příjemnější.

Říká se, že základní společenská vlastnost je všeobecný přehled, zde to platí dvojnásob. Jedná se o základní znalost v oblastech kultury, politiky, ekonomie, vědy, umění, sportu, historie, geografie a mnoho dalších oborů. Nemusíte nutně trávit večery s encyklopedií, stačí se zajímat o dění kolem sebe. To jsou právě ideální témata pro small talk.

Všeho moc škodí

To, že jste ve svém oboru špička, může být pro nového zaměstnavatele velmi negativní skutečnost. Ukazuje se, že přílišná specializace na jedinou odbornou oblast snižuje pochopení činnosti ostatních útvarů a vytváří tak napětí při týmové práci. Potom velmi často vznikají na pracovišti konflikty, a to jak v pracovní, tak v osobní rovině.

Tito odborníci často nerespektují práci ostatních, protože jim z jejich povrchního pohledu přijde zbytečná a nemají sebemenší zájem zjišťovat víc. Jelikož jsou témata jejich rozhovorů často spočitatelná na prstech jedné ruky, mezi kolegy také moc oblíbení nejsou.

Zkušený personalista většinou dokáže odhadnout, jestli si dotyčný s týmem sedne, nebo by jej zbytečně narušoval. Některé firmy přesto přešly na testování všeobecného přehledu. Přímo před pohovorem dostanete od asistentky desky s několika krátkými otázkami a máte pár minut na to rychle vymyslet nějakou přijatelnou odpověď.

Jak může takový test vypadat?

  1. Jak daleko je z Brna do Prahy?
  2. Kolik přibližně stojí Škoda Superb s obvyklým vybavením?
  3. Která instituce vydává potvrzení o bezdlužnosti?
  4. Čím se platí ve Švýcarsku? Jaký je přibližně kurz vzhledem k CZK?
  5. Při jaké příležitosti se konzumuje jídlo vestoje nebo za chůze?
  6. Co vyrábí firma Continental?
  7. Jak se jmenuje hejtman vašeho kraje?
  8. Pod které ministerstvo spadá podpora sportu?
  9. Znáte nějakou metodu, která podporuje kreativní myšlení týmu?
  10. Co řeší §55 zákoníku práce?
  11. Jak dlouho může nejdéle trvat převod mezi bankami?
  12. Ve kterém městě sídlí Nejvyšší soud ČR?
  13. Která země je hlavním producentem koňaku?
  14. Kolik obyvatel má přibližně Liberec?
  15. Co se prodává v obchodním řetězci KIKA?
  16. K čemu slouží tomograf?
  17. O kolik hodin je proti ČR posunut čas v Irsku?
  18. Co umí program CorelDRAW?
  19. Kolik stojí litr motorové nafty?
  20. Komu se odvádí daň z nemovitosti?

Schválně mi dejte vědět, která otázka by vás nejvíc potrápila. 🙂 Já se přiznám, že posuny času nikdy nebyly moje silná stránka. 🙂

Pamatujte, že i small talk má svá pravidla!

  • žádná obsáhlá témata (dlouhým monologem nezaujmete)
  • žádné negace a žádné rozpaky (účelem je zanechat dobrý první dojem)
  • žádné soukromé záležitosti (žádné rozchody, nemoci, úmrtí apod.)

A hlavně žádné kontroverzní názory! Témata jako politika, bulvár, náboženství apod. si raději nechejte jen pro kamaráda. 🙂

Držíme palce, ať na pohovoru zazáříte!

Úspěšný den

Produktová manažerka ve společnosti LMC a digitální tvůrce. Pomáhám lidem růst na trhu práce v digitální době. Ráda se s vámi podělím o osvědčené postupy a inspirativní příběhy. Srozumitelně představím legislativní změny i nejnovější trendy na trhu práce. Spojte se se mnou na LinkedIn a zůstaňme v kontaktu.